Friday, October 18, 2024

Teko Aladin Kuda Merah Menyala

Assalamualaikum..
Hye semua..

Semalam semasa memandu ke pejabat, separuh perjalanan tiba-tiba teko aladin ini menyala.. Mulanya malap dan kemudiannya terus terang.. Sha terus telefon encik suami dan tanya.. Encik suami tanya Sha dah dimana dan kereta ada tak tersenggok-senggok.. Sha bagi tahulah Sha dah lepas Masjid Klan dan kereta okay ja, jadinya encik suami suruh teruskan perjalanan sampai ke hospital.. Sampai di hospital, lampu masih menyala.. 

Petang tu dalam pukul 2.30 encik suami datang tengok.. Risau berlaku kebocoran.. Boleh menyebabkan perkara yang lebih besar pula jadi.. Bila diperiksa, tak ada pula kerbocoran, cumanya oil filter longgar sikit.. Jadinya encik suami ketatkan semula.. Mungki sebab kena percikan air semasa memandu semalam, tu yang sensor dia menyala.. 

Semalam hujan lebat dan banyak kawasna yang air bertakung.. Jadinya memang bersimbah-simbahanlah semalam.. Tu yang agaknya sensor dia menyala..

Petang semalam dan pagi ini Alhamdulillah dah okay.. Teko aladin tu dah tak menyala..

Boleh pula dia menyala tiba-tiba..

Info Penting : Simbol tersebut akan menyala sekiranya minyak pelincir bagi sesebuah kereta itu kehabisan ataupun berkurangan. Kekurangan minyak enjin juga boleh disebabkan terdapat kebocoran yang mengalirkan minyak enjin keluar.

Disebabkan itu, enjin kenderaan akan menjadi lebih kasar sehingga menyebabkan kerosakan yang akan memakan kos yang tinggi untuk dibaiki. Oleh itu, simbol ini tidak boleh dipandang remeh oleh pemandu kerana akan membawa kepada kesan yang agak buruk pada kenderaan anda.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..