Shoplinks.Asia

Monday, June 3, 2013

Diskriminasi

Assalamualaikum...

Hari ini nak buat luahan perasaan yang dah lama terpendam..

Memula kita tgk dulu definisi Diskriminasi ini. Diskriminasi merupakan satu amalan yang biasa dijumpai dalam masyarakat dunia. Ia berpuncan daripada kecenderungan manusia untuk membeza-bezakan antara satu sama lain. Diskriminasi boleh berlaku dalam pelbagai konteks antaranya ia boleh dilakukan oleh orang perseorangan, institusi, firma malah oleh kerajaan. Selain daripada itu diskriminasi merupakan layanan tidak adil kepada seseorang atau kelompok berdasarkan prejudis (sangkaan buruk). Melayan orang secara buruk selalunya disebabkan oleh perbezaan antara kelas, bangsa, gender atau kategori lain bukannya berdasarkan siapa individu itu tersebut.

Sekarang berbalik pada peristiwa yang berkaitan, pagi tadi aku pergi ke 2 buah bank.

Bank pertama - Puan boleh buat pinjaman dengan rate faedah rendah untuk tempoh masa pendek. Kalau tempoh masanya panjang faedahnya tinggi. (Ok fine yang ini aku faham. Nak bunga rendah pinjam dalam tempoh yg pendek.).

Bank Kedua - Puan kena gaji RM2500.00 ke atas baru boleh dapat faedah rendah. Kalau gaji bawah RM2500.00 faedah tinggi.. (Yang ini aku x faham. kalau nak faedah rendah gaji ko kena tinggi, kalo gaji ko rendah faedahnya tinggi. Memang sangat2 menjengkelkan. Lepastu boleh pulak dia cakap ini pun kami baru je turunkan faedah dari 4.9% kepada 4.5%. Sepatutnya yang gaji keciklah diberi faedah rendah ini sebaliknya pulak.)

Sudahnya aku pergi balik ke bank yang pertama tadi. Senang pun senang. Cepat, layanan pekerjanya pun tiptop. Berbanding dengan bank yang kedua tu bila dia tahu aku kerja pembantu jer layanan ala2 jer.. Seriously sangat menyakitkan hati.

Peristiwa kedua, pergi beli nasi ayam. Makcik tu boleh pulak ala2 malas nak layan. Kalau boleh nak curah je sos cili, kicap ngn sup kat nasi. Apalah salahnya dia ikat siap2 sos cili, kicap ngn sup tu.. Bila orang order kan dah senang. Sup tumpah sebab x ikat ngn getah.. Aduhai lah makcik, kalau xnak berniaga jgn buka kedai.  Dugaan betul hari ini.

Mana-mana tempat pun ade je berlaku diskriminasi ini. Kalau ko pakai grand2 memang conform lah ko dapat layanan 1st class.. kalau ko pakai cikai2 jgn haraplah...

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Family Blogger

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI