Thursday, October 10, 2024

Info Peribahasa: Memukul Paku Lemah

Assalamualaikum..
Hye semua..

Semalam ada rakan FB kongsikan pasal soalan PKSK tentang peribahasa.. Sha baru pertama kali dengar pasal peribahasa ini, tu yang Sha nak kongsi.. Soalan dan keterangan lanjut Sha kongsi dibawah.. Link untuk perkongsian ini boleh klik SINI..

Memukul Paku Lemah

a) Si Luncai
b) Pak Pandir
c) Pak Belalang
d) Pak Kadok


Jawapan untuk soalan ini adalah **Pak Kadok**. Peribahasa "Memukul Paku Lemah" bermaksud membuat sesuatu kerja dengan lemah atau tidak bersungguh-sungguh, yang akhirnya merugikan diri sendiri. Pak Kadok terkenal dalam cerita rakyat Melayu sebagai seorang yang membuat keputusan yang merugikan dirinya sendiri, meskipun kelihatan seperti keputusan yang bijak pada awalnya. Oleh itu, peribahasa ini sesuai dengan watak Pak Kadok yang sering dihubungkan dengan tindakan yang membawa kerugian pada dirinya sendiri. 

Jawapannya bukan Si Luncai, Pak Pandir, atau Pak Belalang kerana setiap watak ini mempunyai ciri-ciri dan kisah mereka sendiri yang tidak sesuai dengan peribahasa "Memukul Paku Lemah":

1. **Si Luncai** terkenal dengan kisahnya yang melarikan diri dengan cara yang licik tetapi akhirnya membiarkan orang lain tertipu. Ia lebih kepada kelicikan berbanding kelemahan dalam membuat kerja.

2. **Pak Pandir** sering digambarkan sebagai seorang yang lurus bendul dan bodoh tetapi kisahnya tidak mengaitkan tindakan yang merugikan dirinya secara jelas.

3. **Pak Belalang** dikenali sebagai seorang yang pandai menipu dan mengelak dari masalah dengan kepintarannya. Kisahnya lebih kepada menggunakan kepintaran untuk keuntungan peribadi, bukan membuat kerja dengan lemah.

Sebaliknya, **Pak Kadok** mempunyai kisah yang lebih jelas di mana tindakannya sendiri membawa kerugian, membuatnya sesuai dengan peribahasa ini.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »

Review & Rating

Sha's bookshelf: read

Disergah Penunggu Pokok Ara
really liked it
Kali ini tok ketua dan Berahim telah terbuka hijabnya.. Memang lagi teruk lah terasa gangguan..
Dijenguk Hantu Penanggal
really liked it
Kelakar lah kali ini.. Hahaha.. Terbaiklah Christopher sebab erjaya elakkan gigitan penanggal tu.. Siap nak ditanduknya.. hahaha..

goodreads.com