Shoplinks.Asia

Sunday, July 17, 2011

Jom Masak - Ayam Masak Lada Hitam

   Assalamualaikum... hai kengkawan, lame dah x bersembang dan bercerita.. hehehe.. bz seket la.. minggu nie adalah minggu yang paling seronok untukku.. bukan ape, betul ape owg kate kalo kite buang perasaan marah dan geram kita pada sesiape je yg kita marah n geram dgn secara automatik kiter akan merase bahgia n tenang-setenang tenangnye.. minggu nie itulah ape yg aku raser.. aku x peduli dah pade owg sekeliling.. aku layan raser hati ku yg begitu tenang dan bahgia sekali kebetulan aku turut wat puase ganti.. bertambah tenang rasernye.. yg paling sewonok biler xde sape kaco maser kite wat keje.. best sgt-sgt r.. tenang siot...
  Dua hari lepas aku masak "Ayam Masak Black Peper' utk berbuka pose.. aku amek resepi nie kat My Resepi... tp aku ubah seket ikot selera aku.. hahaha.. kite nie kalo nak masak kena ubah suai jugak ikut ape yg kite raser betol.. hahaha.. try n error.. kalo jd, jadilah.. kalo x jadi pun belasah je.. janji bole makan.. n Halal... tp Alhamdulillah r, jd gak masakan aku tu.. Hubby pun suke.. syukur.. hehehe.. kat bawah nie teman bg kengkome nengok gmbrnye n resepinye sekali... try2 r.. hahaha...




Resepi Ayam Masak Lada Hitam
Bahan-Bahan A
  • 3,4 ketul ayam
  • 2 sudu besar sos black pepper
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 biji kentang
  • sedikit kicap untuk warna hitam
Bahan-bahan kisar
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1 sudu kecil lada hitam
Cara memasak
  • Ayam diperasakan dengan kunyit dan sedikit garam. gorengkan separuh masak dan ketepikan.
  • Goreng kentang sehingga 3/4 masak dan ketepikan.
  • Gunakan minyak goreng ayam td untuk menumis semua bahan kisar tadi sehingga garing.
  • Setelah garing, masukkan sos black pepper dan sos tiram. Kacau rata dan masukkan ayam berserta kentang.
  • untuk menghitamkan lauk, masukkan sedikit kicap dan air.
  • Masukkan garam dan sedikit gula untuk menambah raser.
  • Sekiranya inginkan kelainan perahkan sedikit limau nipis.
  • Hidang panas-panas bersama nasi putih.
Selamat memasak..

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Family Blogger

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI