Monday, June 13, 2011

~ Cubaan membuat Agar-Agar Peach ~

  Secara jujurnya saya merasa sangat seronok kerana cubaan membuat agar-agar malam tadi berjaya... sebenarnya maser menunggu agar-agar tu keras tetiba raser cam agar-agar tu x jadi.. tapi alhamdulillah pagi tadi bila tgk, agar-agar tu dah pun keras.. hubby cakap nape agar-agar nie cam x raser ape... owh tidak.. tapi bila saya raser cam ok je... mungkin sebab x manis sangat kot.. memang x buat manis pun... dibawah nie saya sertakan resepinye... resepi nie saya olah mengikut selera saya.. hahahaha.... Alhamdulillah jadi.. (gambar saya sertakan kemudian ye...)

AGAR-AGAR PEACH

Bahan-bahannya:-
1 tin peach (Jenama Ayam Brand)
1 bungkus agar-agar (saya gunakan yang 20gm)
1 cawan gula (nak manis boleh tambah lagi gula)
5 cawan air
daun pandan untuk mewangikan agar-agar.

Cara-cara membuatnya:-
Memula basuh agar-agar, toskan kemudian letak dalam periuk bersama 5 cawan air. Didihkan atas api bersama dengan 1 cawan gula. Sementara menunggu agar-agar dan gula sebati, keluarkan buah peach dari dalam tin dan asingkan airnya. Setelah aga-agar dan gula sebati masukkan air buah peach tadi. Setelah mendidih, tuang ke dalam acuan. Susun buah peach ke dalam acuan dan ratakan. sejukkan pada suhu bilik. kemudian masukkan ke dalam peti sejuk. setelah sejuk bolehlah dihidangkan.

* Amaran : Kepada yang sakit anda tidak digalakkan memakan agar-agar. Kepada yang sihat, anda juga tidak digalakkan memakan agar-agar secara kerap.

1 comment:

  1. amboi rajinnya kak..sy ni kan dah lma xbuat desert mcm ni..hahahhaa..suka mkn je skg ni..tu badan naik..hihihi..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »