Shoplinks.Asia

Shoplinks.Asia


Simple Hijab

SISTEM GURU ONLINE

APDM SAPS

Friday, July 31, 2015

Ziarah Menziarahi Amalan Mulia

Assalamualaikum..
Hari ini saja nak berkongsi perkara nie dengan kengkawan..
Kita masih lagi dalam bulan syawal kan...
Kalau bukan musim perayaan pun masih boleh diguna pakai..
Lagipun Ziarah Menziarahi Amalan Mulia kan..
Nie semua gara-gara apa yang dibaca di FB..
Masa scroll2 FB terjumpa dengan status nie..

Part yang paling WIN sangat dah tentulah yang ini..
8. Tuan rumah masak ape, ko telan je. Jangan orang bagi mee goreng, ko mintak nasik bukhara bagai. Dia hidang semprit, ko mintak almond london. Nanti Dia salam pakai kaki ke dahi ko jgn marah tau.

Orang dah hidang.. makan jellah kan.. Saya masa kecik pernah kena marah dengan ibu dan ayah sebab minta air kosong dengan tuan rumah (Masa ini x minum kopi ngn nescafe lagi.. hehehe.. ngada2..).. Sejak tuh saya biasakan diri minum dan makan apa sahaja yang dihidang tuan rumah..
Sebab tu kita kena renung balik tujuan kita berziarah..

Yang no 1 tu biasanya saya bagi tau bila nak gerak. Bukan apa takut tuan rumah xde.. Sia2 je datang.. hehehe.. No 2 selalu jer buat.. Cukup 3 kali bagi salam, xde orang jawab terus blah..
Yang lenlain tuh panduan kita bersama.. Ziarah menziarahi Amalan mulia, untuk mengeratkan silaturrahim.. Tambah-tambah bila yang dikunjungi tuh hanya berlaku di musim2 tertentu macam musim perayaan.. Sekurang-kurangnya kita masih mengenali saudara mara dan sepupu2 kita..

ADAB BERZIARAH
1. Menziarahi sahabat handai dan saudara-mara merupakan amalan yang mulia.
2. Kita mestilah sentiasa mengamalkan adab menziarah agar kita tidak dianggap biadap.
3. Ziarah Menziarahi ini mengukuhkan ikatan persaudaraan dan silaturrahim..

Antara adab menziarah yang perlu kita amalkan termasuklah :
a) Memakai pakaian yang sesuai
b) Membawa buah tangan (yang nie ikut kesesuaianlah.. Biasa bawa masa ziarah orang sakit)
c) Membuka kasut sebelum masuk ke dalam rumah
d) Jangan duduk atau makan sehingga kita dipelawa
e) Menjamah makanan yang dihidangkan dengan bersopan
f) Menziarahi tetangga pada waktu yang sesuai

8 comments:

  1. Hahaha lawak je...
    mmg ape yg hidang mkn jela jgn nk komplen lak ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..kadang2 siap request baru nk dtg..

      Delete
  2. sungguh kak, kdg ada tetamu yg men hentam jaa buat mcm rumah sendiri.. kalau ye po tuan rumah suruh buat mcm rumah sdiri itu maksudnya dya berbasa basi je.. tak de lah sampai suruh buat suka hati..:p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh husna..rumah org tetap kena hormat..

      Delete
  3. Sebenarnya ada juga yang datang rumah sambil demand nak sambal udang la huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arz..bertabahlah..manusia mcm nie mmg ada.. hehehe..

      Delete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Chit Chat

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI