Monday, September 6, 2021

Tanam Pokok Kunyit

Assalamualaikum..
Hye semua..

Cubaan menanam kunyit secara terus menggunakan kunyit sebagai benih.. Sha tanam kunyit je.. Lepas tu bubuh baja dan siram sekali sekala bila tak hujan.. Mulanya nak beli anak pokok tapi encik suami suruh beli je kunyit hidup dan cuba tanam.. Sha tanam dua tempat tapi hanya satu sahaja yang menjadi.. Cuma tulah daunya dimakan serangga/ulat.. Tak pasti apa, bila belek daunnya tak ada pula..

Sha semai pada 03.08.2021..

Bila tengok pada 02.09.2021 dah tinggi ini.. Itupun sebab nak bubuh baja.. Tak sangka naik pokok ini sebab dah beberapa hari tak perlu siram, hujan turun sama ada pagi atau petang.. hehehe.. Tengoklah tu daunnya ada kesan gigitan tapi pelakunya tak dapat dikenal pasti.. hehehe..

12 comments:

  1. Wahh tahniah2. kalau mcm ni rasanya sebab belalang kot makan.

    ReplyDelete
  2. Daun kunyit ada aroma. Itu kot yang menarik perhaian serangga untuk mendekatinya.Dia ambil kesempatan makan sekali daunnya tu.

    ReplyDelete
  3. moga membesar bak juara... dana dulu masa tanah kunyit awal tu tak menjadi, cuba dua tiga kali baru ok hehehhe

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, semoga tumbuh besar dgn jayanya..

    ReplyDelete
  5. Cepat juga besar. Dalam sebulan daun kunyit dah besar macam tu..

    ReplyDelete
  6. baru bercakap dengan along ammi semalam..kenapalah umur dah banyak ni passion nak bercucuk tanam masih tak sampai2 lagi. apa passion ammi pun ammi taktau ha

    ReplyDelete
  7. pokok kunyit saya pun jadi macam ni juga. tak tahu ulat ke binatang apa yang makan :)

    ReplyDelete
  8. selalunyer ulat beluncas yg mkn daun kunyit

    ReplyDelete
  9. selalunyer ulat beluncas yg mkn daun kunyit

    ReplyDelete
  10. tak pernah lagi jadi macam ni sebab tanam dalam pasu. Semoga berjumpa dengan pelakunya hehe

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »