Tuesday, April 7, 2020

Nasi Goreng Sambal Bilis Petai Garing

Assalamualaikum..
Hye semua..

Sebelum ini Sha ada kongsikan pasal Sambal Dapur Kak Nis kan.. Hari ini Sha kongsikan pula resepi ringkas menggunakan Sambal Dapur Kak Nis ini.. Senang, mudah, cepat dan dijamin sedap.. Hehehe.. Bahan-bahannya pun tak banyak.. Boleh disesuaikan mengikut selera korang.. Ini antara sebab kenapa Sha suka sambal segera macam ini.. Jom buat nasi goreng..

Nasi Goreng Sambal Bilis Petai Garing

Bahan-bahannya:-
Nasi
Telur
2 sudu Sambal Bilis Petai Garing dari Sambal Dapur Kak Nis (kalau nak pedas boleh tambah lagi, tak nak pedas boleh kurangkan)
Sayur (ikut kesukaan.. Sha tak bubuh sebab tak ada.. Hehehe)

Cara Memasak
Panaskan minyak dalam kuali, pecahkan telur dan kacau bagi jadi telur hancur..
Masukkan sambal bilis petai garing serta sayur dan kacau bagi sebati..
Kemudian baru masukkan nasi dan kacau rata.. 
Jangan lupa masukkan sedikit garam untuk bagi sedap dan cukup rasa..
Dah siap dan boleh dimakan panas bersama ayam goreng atau ikan goreng..

10 comments:

  1. Waalaikumussalam. Petai, feveret ku juga 🤤

    ReplyDelete
  2. waah~ terangkat terus masak begini. Sayangnya, suami Aien tak pandai makan petai. Huhu

    ReplyDelete
  3. Aduhai, terliur tengok ni! Hari tu ada member kasi sambal goreng ni, tapi akak tak buka lagi.

    ReplyDelete
  4. sedapnya! Nanti boleh try tapi rasanya tak pernah nampak lagi brand ni

    ReplyDelete
  5. saya tak makan petai, tapi pernah juga mencuba,
    sambal petai saya makan, tapi petainya saya tolak tepi.

    ReplyDelete
  6. senang je nk mask sekarang..heheh

    ReplyDelete
  7. Wow bila baca Resepi je dah terasa sedapnya Sha oii..

    ReplyDelete
  8. Sdpnya lahai

    http://www.opzzpinky.my/2020/04/segment-share-resepi-perintah-berkurung.html?m=1

    ReplyDelete
  9. Masakan camni sedap ade petai terangkat sedapnya tu terliur dah ni

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »