Sambal Sotong Kering - Kasihku Amani Imani

GURU

APDM SAPS

Tuesday, October 11, 2016

Sambal Sotong Kering

Assalamualaikum..
Hye semua..
Sha nak share resepi yang mudah dan ringkas..
Kali ini kita buat Sambal Sotong menggunakan Sotong Kering..

Sambal Sotong Kering
Bahan-bahannya
Sotong kering (sekeping)
2 sudu besar cili giling
1 ulas bawang putih dihiris
1 ulas bawang besar dihiris
Sedikit air asam jawa
Sedikit garam dan gula

Cara Memasak
Sotong kering tu perlu direndam terlebih dahulu bagi lembut.
Kemudian dipotong-potong.
Panaskan kuali dan minyak
Masukkan bawang besar dan bawang putih yang dihiris..
Tumis hingga naik bau..
Masukkan cili giling dan tumis hingga pecah minyak..
Masukkan sotong dan kacau..
Masukkan air asam jawa.. Biarkan mendidih..
Masukkan garam dan gula.. Kacau dan siap.

Owh ya.. Kalau tak suka guna sotong kering yang besar tu, boleh je guna sotong kering yang kecil-kecil. Lagi mudah.. Tak payah nak potong-potong.. Cuma perlu rendam bagi lembut.

 
Sambal sotong dah siap..

 
Sotong kering yang Sha pakai.. (Sumber google)

 Ini antara jenis-jenis sotong kering..
Ada gak yang chomel-chomel..
Tak payah dah nak potong-potong..

14 comments:

  1. Seram lak tgk sotom kering tu sha.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Sedapnye sambal sotong...tapi sy x bole makan...resdung huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. Sedap lagi guna sotong kering.. Tapi org resdung x elok.. Nanti lagi gatal idung..

      Delete
  3. Sy x pnh lg msak sotong kering ni. Klau sotong kembang tu pnh la. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha x berapa suka sotong kembang.. Hehehe..

      Delete
  4. ada beli waktu pi pangkor ari tu tp belum buat lagi .. kecik2 dulu suka sgt mkn ni ..sedap mak masak tp kena rendam lama dulu buang pengawet dia br sedap

    ReplyDelete
  5. sedap! slh stu menu utama kt kg nie! tp klo sy msak sllu x letak asam jawa..haha..main taram je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. Sha pun sama.. Kadang2 terlupa gak naj buh air asam..

      Delete
  6. Replies
    1. Tu la MV.. Sha pun tetibe nak masak lagi.. Hahaha..

      Delete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..