#saja - Kasihku Amani Imani

GURU

APDM SAPS

Wednesday, March 14, 2018

#saja

Assalamualaikum..
Hye semua..

Post ini tak ada kena mengena dengan sesiapa pun.. Sekadar luahan hati melihat perangai manusia yang sombong dan perasan bagus..

Semalam seorang hamba Allah ini telah berjaya menimbulkan kemarahan ramai orang kerana menghalang laluan utama orang nak thumbprint.. Sudahlah masa agak kritikal dan suntuk, dia boleh dengan selambanya menghalang laluan orang lain.. Konon-konon buat lawak.. Memang ramailah yang maki hamun dia semalam.. Saya tegur dua kali bagi tahu kereta dia menghalang laluan.. Tapi dia sengih je macam tak ada apa-apa.. Pelik saya nengok perangainya.. Kalau dia parking kereta itu elok-elok, saya rasa tak ada masalah pun.. Orang nak lalu lalang pun senang, dia pun tak kena maki.. Sikap manusia yang tak boleh nak berfikir..

Hari ini pula lain ceritanya.. Encik suami kerjanya memandu, sepatutnya hari ini kena bawa bas tapi orang yang sepatutnya dibawa langsung tak ada call or mesej untuk maklumkan.. Padahal dalam borang permohonan sudah dinyatakan perlu memaklumkan pemandu sehari sebelum.. Encik suami dok menunggu dari pukul 8.00 pagi.. Apa pun tak ada.. Munculnya tidak juga.. Kalau tak jadi pun apa masalahnya maklumkan.. Susah sangat ke nak call ataupun mesej.. Memang rasa macam pemandu itu kuli ke?? Haih.. Macam-macam perangai manusia ini.. 

Kata kuncinya perangai.. Sikap.. Apalah salahnya kita permudahkan urasan orang supaya urusan kita dipermudahkan..


20 comments:

  1. Memang org sekarang, banyak yang selfish. Dia fikir diri dia saja. org lain tu dia buat taktahu. Memang menyakitkan hati. Tapi, itu la dugaan hidup em.

    Ika datang singgah sini dengan entry baru. https://ikashoid.blogspot.my/2018/03/bersyukurkah-kita.html

    ReplyDelete
  2. Geramnya la kalau berurusan orang yg perangai mcm tu kan,,

    ReplyDelete
  3. haihh
    orang tu patut kena luku dengan kuali
    baru dia tahu erti penyesalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.. Rasa cam nak hempuk je kepala dia..

      Delete
  4. betul.. attitude tu penting.. sedih + geram bila berdepan dgn org mcmni..

    ReplyDelete
  5. begitu lah manusia ni Sha, kalaulah mereka tahu memudahkan urusan orang itu, Allah swt akan mudahkan urusan mereka, pasti perkara sebegini tak akan berlaku, sabar lah ye dalam hidup ini hari-hari menguji kita sebagai hambaNya.

    ReplyDelete
  6. Susah nak ubah sikap perangai orang melainkan diri sendiri yang nak berubah kepada yang lebih baik

    ReplyDelete
  7. susah kalau jumpa orang yg berperangai pentingkan diri ni..

    ReplyDelete
  8. betul tu..perangai tu haihh..attitude tu kene jaga

    ReplyDelete
  9. sesuka hati diorang aje kan... sakit hati kita dia tak perduli

    ReplyDelete
  10. Setuju Sha..sebelum buat pape sy suka tanya diri dulu, kalau buat macamni akan susahkan orang tak. Kalau jawapannya ye sy tak akan buat. Btw, sy dah DM Sha kat insta, tp Sha tak tgk lg

    ReplyDelete
  11. nampak remeh tapi sebenarnya dah menyusahkan orang lain, dah ganggu kerja & masa orang lain. Tak suka orang macamni

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..