Shoplinks.Asia

Wednesday, January 4, 2017

Tutorial Kari Ikan Protan

Assalammualaikum..
Hye semua..

Jom layan tutorial kari ikan dari Sha..
Simple dan mudah..

Bahan-bahannya..
Bawang besar, bawang merah, bawang putih dan halia ditumbuk..
Rempah campur, bunga lawang..
Serbuk kari ikan Adabi peket kecil.

Santan sebungkus je..
Santan pekat nie..
Sebungkus RM1.50

Pelakon utama kita..
Ikan protan @ ikan Brotan..

Bahan tumbuk..

Panaskan minyak..

Tumis rempah campur, bunga lawang tadi hingga naik bau..

Masukkan bawang dan tumis hingga kekuningan..

Sha masukkan sesudu cili giling tau..
Tak nak pun tak pe..

Masukkan rempah kari tadi..
Masak hingga pecah minyak..

masukkan air asam dan santan..

Masukkan ikan.. kacau supaya tak pecah minyak..
Jangan lupa perkasakan dengan garam sedikit..

Yeah!! Kari dah siap..
Santan tu memang pekat gila tau..

Lama tak masak kari..
Selalu masak yang simple-simple je..
Selamat mencuba..
Owh ya.. masakkan ini boleh diubah suai mengikut selera anda.. Tak semestinya kena ikut sebiji seperti resepi Sha nie..

4 comments:

  1. Rajinnya Sha kongsi resepi. Nak snap satu2 pic. Sedapnya. Confirm anak2 Sha bertambah nasi. 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. kenkadang je ingat nak amik gambar.. selalu tu memang lupa la.. hehehe..

      Delete
  2. Rajin sha mengari.... Tapikan ikan protan tu ikan ape.. hehehe Nampak sgt lea jarang memasak kan.. Hahaha

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Family Blogger

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI