Shoplinks.Asia

Wednesday, January 4, 2017

Tutorial Cili Blend

Assalammualaikum..
Hye semua..

Jom layan tutorial mudah dari Sha..
Macam mana nk buat cili blend yang ohsem..

 
Memula rebus dulu cili kering..
Tapisan dan bilas dengan air sejuk..

Sediakan bawang besar, bawang putih dan sedikit halia mengikut kesukaan anda..
Potong-potonglah sikit kang payah lak nak hancur..

Masukkan semua bahan tadi dalam blender dan bubuh air mengikut agakkan anda..

Blend sehingga lumat begini..
Ini adalah cili blend yang menggunakan cili kering sebanyak RM12.. Boleh guna seminggu nie atau lebih mengikut jenis masakkan..

Dah siap blend, bubuh dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti ais..
Bila nak masak anda dah ada cili blend..

Bawang besar, bawang putih dan halia adalah optional.. Nak bubuh pun boleh, tak bubuh pun takpe.. Sha memang suka bubuh sebabnya cili lebih wangi dan memudahkan nak masak.. kalau tak sempat potong bawang, dalam cili dah ada bawang siap.. Just tumis je.. Mudahkan..

6 comments:

  1. same laa.. e'in mesti buat byk2 lps tu simpan dlm peti sejuk.. nak masak senang..

    ReplyDelete
  2. Terbaik.. Lea jerk dok guna ciliboh.. Huhuhu.. Nak buat jugak la camni..

    ReplyDelete
  3. MV blend juga tapi tak pakai bawang just cili

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Family Blogger

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI