Wednesday, January 4, 2017

Tutorial Cili Blend

Assalammualaikum..
Hye semua..

Jom layan tutorial mudah dari Sha..
Macam mana nk buat cili blend yang ohsem..

 
Memula rebus dulu cili kering..
Tapisan dan bilas dengan air sejuk..

Sediakan bawang besar, bawang putih dan sedikit halia mengikut kesukaan anda..
Potong-potonglah sikit kang payah lak nak hancur..

Masukkan semua bahan tadi dalam blender dan bubuh air mengikut agakkan anda..

Blend sehingga lumat begini..
Ini adalah cili blend yang menggunakan cili kering sebanyak RM12.. Boleh guna seminggu nie atau lebih mengikut jenis masakkan..

Dah siap blend, bubuh dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti ais..
Bila nak masak anda dah ada cili blend..

Bawang besar, bawang putih dan halia adalah optional.. Nak bubuh pun boleh, tak bubuh pun takpe.. Sha memang suka bubuh sebabnya cili lebih wangi dan memudahkan nak masak.. kalau tak sempat potong bawang, dalam cili dah ada bawang siap.. Just tumis je.. Mudahkan..

6 comments:

  1. same laa.. e'in mesti buat byk2 lps tu simpan dlm peti sejuk.. nak masak senang..

    ReplyDelete
  2. Terbaik.. Lea jerk dok guna ciliboh.. Huhuhu.. Nak buat jugak la camni..

    ReplyDelete
  3. MV blend juga tapi tak pakai bawang just cili

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »