Monday, February 17, 2020

HelloDoktor | Ini RAHSIA BESAR Untuk Ajar Anak Makan Ubat

Assalamualaikum..
Hye semua..

Ini RAHSIA BESAR Untuk Ajar Anak Makan Ubat. Tak Perlu ‘BERGADUH’ Dengan Si Kecil Lagi Selepas Ini..

Oleh Muhammad Wa'iz Fakta Perubatan Disemak oleh Dr. Gabriel Tang Pei Yung


Seisi rumah anda pastinya seakan sedang berperang semasa mahu beri anak makan ubat. Jika beri ubat cecair pun masih memerlukan pelbagai trik untuk anak anda minum, apatah lagi ubat berbentuk pil. 

Anda pasti pernah lihat bagaimana trik air minuman kotak digunakan untuk ‘memperdaya’ anak kecil menghirup ubat cecair. Tetapi, bagaimana pula jika anda mahu ‘memperdaya’ anak anda untuk makan ubat pil?

Sebenarnya, anda tidak memerlukan sebarang trik untuk menggalakkan anak makan ubat berbentuk pil ini. Jika anda tahu kaedah yang betul dan sesuai, ia bukanlah satu masalah yang besar untuk menyuruh anak anda makan ubat. 

Malah anda boleh mengajar mereka tentang bagaimana untuk makan ubat pil ini. Ingin tahu berkenaan rahsia mengajar anak anda makan pil? Lihat apa yang kami sediakan di bawah ini.
Mengapa kanak-kanak perlu belajar untuk makan ubat pil?

Sebagai ibu bapa, anda pasti faham terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi si kecil untuk tidak makan ubat atau menelan pil. Keresahan, ketakutan dan kedegilan boleh menjadi antara faktor utama keengganan mereka.

Ada sesetengah ubat untuk kanak-kanak yang dirumus khas dalam bentuk yang boleh dikunyah atau dalam bentuk cecair. Tetapi, bagi sesetengah ubat-ubatan lain, ia bagus untuk diambil dalam bentuk pil atau tablet. Ini bertujuan untuk memastikan keberkesanan ubat tersebut jika ia tidak dipecahkan atau dikunyah. 

Jika ubat pil ini dipecahkan dengan tujuan untuk memudahkan anak anda menelannya, ia sebenarnya berbahaya dan mungkin tidak berkesan seperti yang sepatutnya.

Tambahan pula, bukan semua ubat boleh dihancurkan dan dicampur dengan air. Dengan kata lain, ubat-ubat seperti berikut tidak boleh dipecahkan; ubat yang bersalut gula/ filem (ibuprofen), pil bersalut enterik, ubat seperti Metformin XR, Hormonal cytoxic atau ubat-ubatan steroidal.

Oleh itu, cara yang terbaik adalah dengan menelan keseluruhan pil tanpa mengubah bentuknya. 

Mengajar anak anda untuk makan ubat juga memerlukan sedikit latihan. Anda perlu ajar mereka pada waktu dan cara yang terbaik agar ia menjadi satu pengalaman yang positif dan bermakna untuk mereka.

Bilakah anak anda perlu belajar untuk makan ubat?

Waktu yang paling sesuai untuk setiap kanak-kanak belajar makan ubat adalah tidak sama. Jangan sesekali membandingkan kemampuan anak anda dengan kanak-kanak lain walaupun dengan adik-beradiknya sendiri. 

Untuk mula belajar menelan pil, anak anda perlulah sekurang-kurangnya berumur 4 tahun. Mereka juga perlu berada pada tahap atau fasa di mana mereka boleh bekerjasama dan bermotivasi untuk belajar kemahiran baharu

Anda boleh mula mengajar anak anda sebelum mereka perlu mengambil sebarang ubat-ubatan. Ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang tekanan kepada mereka. Cuba dengan sesuatu yang kecil terlebih dahulu seperti cebisan kek atau roti. 

Kemudian, anda boleh menukarnya dengan sesuatu yang mempunyai saiz yang lebih besar seperti cip coklat. Seterusnya, barulah anda boleh menukarnya secara perlahan-lahan kepada pil seperti vitamin untuk kanak-kanak. 

Perlu diingat, anak anda tidak boleh mempelajari kemahiran menelan pil ini dengan sekali latihan sahaja. Anda perlu melatih si kecil secara berulang kali sehinggalah mereka berasa yakin dan mampu untuk menelan pil.
Apa yang boleh anda lakukan untuk melatih anak makan ubat pil?

Sebelum sebarang latihan dilakukan, anda perlulah terlebih dahulu menjelaskan kepentingan makan ubat kepada anak anda. Ambil sedikit masa untuk menerangkan kepada mereka dengan cara yang kreatif mengenai hal ini agar anak anda berasa tenang dan boleh bekerjasama. 

Apa langkah seterusnya? Anda adalah ibu atau bapa kepada mereka, dan anda adalah contoh terbaik untuk mereka ikuti. Tunjukkan kepada anak anda terlebih dahulu bagaimana anda menelan pil tersebut. 

Apabila tiba giliran anak anda untuk mencuba, perhatikan dengan baik bagaimana mereka melakukannya. Ingat, cubaan pertama selalunya tidak akan menjadi seperti yang kita harapkan. Oleh itu, puji setiap usaha anak anda dalam cubaan menelan pil.

Untuk memudahkan anak anda menelan pil, ikuti tip ini:
#1. Duduk tegak dengan posisi kepala berada di tengah badan. Pastikan kepala anak anda berada dalam keadaan yang lurus dan senget.
#2. Condongkan sedikit kepala mereka ke belakang. Jangan terlalu condong ke belakang kerana ia akan membuatkan anak anda sukar untuk menelan.
#3. Berikan si kecil beberapa tegukan air sebagai satu latihan menelan terlebih dahulu.
#4. Letakkan pil pada lidah anak anda dan minum air lagi. Galakkan mereka untuk terus meneguk air sehingga pil ditelan.
#5. Jika anak agak sukar untuk minum air terus daripada gelas, gunakan penyedut minuman untuk memudahkan mereka menelan air dan pil.

Jika pil yang perlu anak anda makan tidak boleh diambil semasa perut kosong, mereka boleh menelannya bersama-sama jenis minuman yang lebih pekat seperti susu, yogurt atau milkshake. Selain itu, ia juga boleh dimakan bersama-sama makanan lain seperti puding dan juga aiskrim.

Sekiranya mereka berjaya makan ubat pil tersebut, jangan lupa untuk memberikan pujian sebagai tanda penghargaan. Sekiranya anak anda tidak berjaya menelannya, anda boleh menggalakkan mereka untuk mencuba lagi. 

Berhenti dan cuba lagi pada waktu yang lain sekiranya anak anda enggan meneruskannya. Jangan sesekali menekan atau memarahi mereka jika ia tidak berjaya. Tekanan pada kanak-kanak hanya akan menyukarkan lagi keadaan pada masa hadapan.
Apa perlu anda lakukan jika anak tidak mahu makan ubat?

Kami turut akui, terdapat kanak-kanak yang mungkin mempunyai sedikit kesukaran untuk makan ubat atau belajar menelan ubat. Ada kanak-kanak yang berasa gementar untuk makan ubat, ada juga yang mungkin pernah mengalami pengalaman buruk sebelum ini ketika mereka mencuba menelan ubat. 

Untuk kanak-kanak yang mempunyai kesukaran sebegini, eloklah jika anda menangguhkan latihan terlebih dahulu dan berbincang dengan doktor. Mungkin terdapat cara lain yang boleh digunakan agar anak anda mampu untuk menelan ubat-ubatan tersebut. Rujuk dengan doktor atau ahli farmasi berkenaan ubat pil yang diberikan jika anda mempunyai sebarang masalah atau kesukaran. 

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Dapatkan lebih banyak info kesihatan di https://hellodoktor.com/ms

7 comments:

  1. bagos ni.. ank sy mmg pyh sgt nk mkn ubat.. haha

    ReplyDelete
  2. setakat ni, Ijat yg paling mudah makan ubat.
    tak perlu dipaksa. sambil main pun boleh je diberi ubat.

    kakak-kakak dulu time kekecik, ya Allah, mcm nak berperang :) ha ha ha ha...
    now, dah besar, masih lagi liat bila nak kena telan ubat pil.

    ReplyDelete
  3. Zaman Mrs. A bagi anak-anak kecik makan ubat pil dah berlalu.
    Anak-anak Mrs. A sekarang alhamdulillah senang je nak makan ubat kecuali Adik tulah kena ingatkan selalu.

    ReplyDelete
  4. Tips berguna ni..boleh dipraktikkan.

    ReplyDelete
  5. dulu2 masa kecik2 tak suka makan ubat..hehe..

    ReplyDelete
  6. tips yang berguna tq kak, buat masa ni aiyan mudah minum ubat cecair ubat bentuk pil tak pernah dapat lagi. Tapi nanti nak cuba jugak semua tips ini.

    adik dana yang dah umur 20an pun ada yang susah nk telan ubat, kadang ubat 2 biji dia minum air sampai dekat nk abis 500ml tapi tak tertelan-telan ubat, ujungnya kenyang telan air je heheheh

    ReplyDelete
  7. Artikel ni bagus, dapat banyak info. Terima kasih! :D

    -
    - Kelebihan Bersenam
    - Kebaikan Bersenam

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »

Review & Rating

Sha's bookshelf: read

Disergah Penunggu Pokok Ara
really liked it
Kali ini tok ketua dan Berahim telah terbuka hijabnya.. Memang lagi teruk lah terasa gangguan..
Dijenguk Hantu Penanggal
really liked it
Kelakar lah kali ini.. Hahaha.. Terbaiklah Christopher sebab erjaya elakkan gigitan penanggal tu.. Siap nak ditanduknya.. hahaha..

goodreads.com