Friday, September 20, 2024

Jelajah Utara Malaysia

Assalamualaikum..
Hye semua..

Seawal hujung Ogos lagi Sha dan encik suami sudah mula merancang kemana perjalanan kami bagi cuti sekolah kali ini.. Awalnya kami nak ke Terengganu, tapi kami batalkan bila tahu ada aktiviti RXZ.. Tukar plan ke Utara.. Bila dah dapat destinasi, encik suami pun memulakan misi mencari tempat bermalam.. Setelah berbincang pro dan kontra, kami bersetuju untuk tinggal di Motel untuk malam pertama dan Hotel 2 bintang untuk malam kedua.. 

Percutian kami bermula pagi Sabtu (14/09/2024) dan berakhir pada hari Isnin (16/09/2024).. Perjalanan yang dirancang melalui jalan lama sahaja namun akhirnya terpaksa juga ikut lebuh raya lepas masuk ke Pulau Pinang.. Bila ikut jalan lama terasa sesak jiwa raga sebab banyak sangat lampu isyarat.. Tapi tak adalah banyak bayaran tol.. Kami keluarkan duit tol RM4.90 sahaja untuk 3 kali tol..

Laluan pergi bermula dari Behrang - Trolak - Langkap - Chenderong Balai - Kg. Gajah - Lambor Kanan - Parit - Manong (Singgah beli pau buat bekal dalam kereta) - Kuala Kangsar - Matang (Muzium Matang dan makan tengahari di Kamunting) - Bagan Serai - Nibong Tebal - Pulau Jawi - Butterworth (Singgah bergambar di R&R Bagan Ajam) - Kota Kuala Muda (Dataran Tsunami) - Sungai Petani (Singgah solat di Masjid Midad dan bermalam di Persona Motel).

Laluan hari kedua pula bermula dari Sungai Petani - Jalan Kaki Bukit (Gunung Jerai) - Kuala Kedah (Muzium Kota Kuala Kedah dan makan tengahari) - Arau (Daftar masuk dan bermalam di Hotel Metro Inn)

Laluan hari ketiga sepenuhnya menggunakan jalan dalam bermula dari Arau (Sarapan pagi dahulu) - Wang Kelian (Wang Kelian View Point) - Padang Besar - Sintok (Lalu dekat Empangan Pedu) - Durian Burung - Gubir - Gulau (Makan tengahari) - Baling (Singgah solat dan merenggangkan badan) - Pengkalan Hulu - Gerik - Lenggong - Kuala Kangsar (Sha mula memandu) - Manong - Parit - Bota - Lambor Kiri - Kg Gajah (Singgah solat, tukar pemandu dan makan malam) - Chenderong Balai - Sungkai - Behrang

Nampak ja tugu menarik, berhenti ambil gambar.. kikiki.. 

Kami singgah di Manong beli pau sedap..

Ini dekat R&R Bagan Ajam.. Tak tahu kat sini ada tempat riadah.. Memang padat dan ramai orang.. Mujurlah dapat parking, bolehlah bergambar sekeping dua.. kikiki..

Kami singgah solat di Masjid Madad yang unik bentuknya.. Cantik sangat.. Siap ada playground untuk kanak-kanak.. Ada Taman kucing juga tapi kami sampai dah malam.. Mampu tengok pagar dia ja.. 

Cantikkan langit dan sawah luas terbentang..

Singgah di pantai ambil gambar sebelum hujan lebat.. Awalnya nak makan laksa dekat area sini tapi kawasannya agak menyedihkan.. huhuhu.. Tak berjaga.. Jalan tak tar elok.. Kedai pun banyak yang tutup sedangkan banyak ja kereta masuk sama macam kami.. Sayang sangat..

Singgah di Capati Labu Sayong & Nasi Gulai Panas untuk sarapan pagi sebelum memulakan perjalanan terakhir.. Cawan dia comel.. kikiki..

Seluas mata memandang..

Betapa kosongnya jalan tanpa kereta.. huhuhu..

Bila lalu jalan dalam, tak ada kereta sangat.. Sempatlah bergambar di tengah-tengah jalan.. kikiki..

Empangan tasik Pedu.. Memang nampaklah makin kering airnya..

Kawasan ini nama dia Padang Kerbau.. Nampak tak dua ekor kerbau yang memandang tu.. Sha ambil gambar ini dari dalam kereta ja.. Seram tengok pandangan mereka dan tandung yang melengkung tajam tu.. huhuhu.. Ada banyak lagi sebenarnya tapi yang ini begitu tajam memandang kami..

Ini pula Jetty Serimahawangsa Boathouse.. Cadangnya nak singgah makan tengahari tapi tak nampak pun restorannya buka.. Jadinya ambil gambar sajalah.. Belakang tu Tasik Pedu..

Akhirnya sampai juga ke Pengkalan Hulu..

Langit kejap cerah, kejap mendung, kejap hujan rintik dan kejap lebat sepanjang jalan..

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »

Review & Rating

Sha's bookshelf: read

Disergah Penunggu Pokok Ara
really liked it
Kali ini tok ketua dan Berahim telah terbuka hijabnya.. Memang lagi teruk lah terasa gangguan..
Dijenguk Hantu Penanggal
really liked it
Kelakar lah kali ini.. Hahaha.. Terbaiklah Christopher sebab erjaya elakkan gigitan penanggal tu.. Siap nak ditanduknya.. hahaha..

goodreads.com