Shoplinks.Asia

Saturday, January 5, 2013

Pokok Mulberry

Akhirnya.. berjaya gak memiliki sendiri pokok Mulberry.. Xyah cari jauh2 pun.. Dekat depan Poli memang ade Nursery yang jual macam2 jenis pokok.. Tadi pagi baru tergerak hati nak singgah dan nasib baik anak pokoknya masih ade.. Itupun hampir2 di ambil orang.. Hahaha... Bolehlah ada akak sorang nie tetibe berminat jugak nak pokok Mulberry tuh.. Sabo jellah.. Dahlah dia sendiri xtahu tu pokok apa alih-alih dia pun nak juga.. Nasib baik ade 2 anak pokok.. Disebabkan i yang tanya dulu, haruslah i yang berhak memilih anak pokok yang cantik.. hehehe...

Anak pokok yang i pilih tuh siap ada buah lagi.. Masuk pokok Mulberry nie i dah ada 5 tanaman hiasan.. 2 jenis kaktus.. 1 jenis berry dan 3 jenis pokok yang digunakan untuk memasak.. hehehe.. Gaji nanti i nak cari pokok lagi.. sejuk seket umah...

Pokok Mulberry nie i letak kat beranda umah.. hohoho.. xle letak kat ruang luar.. bahaya.. bahaya.. sebab pokok nie berbuah kan.. nanti xsempat i raser ade owg lain dah kekah dulu.. hehehe...

Gambar yang ujung tu buah dia.. Belum masak lagi tuh...

4 comments:

  1. Rajin bercucuk tanam ea.. MM pun baru nak belajar bercucuk tanam.. Semalam dah rembat 2,3 bijik pasu kat umah MIL.. Nak tanam serai, daun pandan, & pokok cili padi.. Ntah idup ke idok ler.. Huhu~~

    ReplyDelete
  2. Serai kalau Mm nak tanam kena rajin siram air tau... dia perlukan banyak air... Kasih memang suka pokok.. Sebab umah mak kasih memang penuh pokok kat lamannya.. Tapi sebab kasih duk kuarters so kenalah tanam pokok yg perlu pastu bukan leh tanam banyak, kawasan terhad.. hehehe...

    MV : Buah nie sedap kalo masak (Warna dia kehitam-hitaman) tapi kalo suka masam leh makan warna yg cam pink-pink sikit... Memang x ramey yg tau buah nie.. try gi tgk kat Nursery... Biasanya ada jual..

    ReplyDelete
  3. Setahu saya banyak khasiat buah mulberry ni... antaranya untuk kesihatan kulit iaitu melembapkan kulit dan menghalang kerosakan kulit akibat sinaran UV matahari...

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Family Blogger

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI