Thursday, October 17, 2019

Novel | Naqiah Khalida oleh Diya Nordin

Assalamualaikum..
Hye semua..

Membaca novel ini memang meruntun jiwa.. Tambahan pula membaca sambil mendengar lagu-lagu yang dikongsikan oleh Farhana di entry Lagu Dendangan Arijit Singh Tahun 2019..

Novel ini mengisahkan tentang Naqiah Khalida yang tak dipeduli mak dan ayahnya.. Membesar dengan kasih sayang dan didikan dari toknya.. Kemudian bila toknya meninggal barulah Nadiah tahu yang dia ada mak dan ayah.. Namun bukan mudah mencari dan menemui mak ayahnya.. Nadiah meneruskan kehidupannya secara sendiri.. Berkahwin dan menjaga Firul walaupun tahu hayat Firul tak lama.. Kemudian sekali lagi meneruskan kehidupan di perantauan tanpa suami.. Semangat dan kekuatan watak Nadiah tu sangat meruntun jiwa.. Watak Adi pula merupakan watak yang berjaya membantu dan sentiasa berada dengan Nadiah.. Adi merupakan insan yang banyak berada di samping Nadiah dan membantu Nadiah membuat pilihan malah sepupu serta kawan baik kepada Firul.. 

Penulis berjaya menggambarkan watak Nadiah dan Adi dengan cantik dan berkesan.. Membaca novel ini memang memberikan sesuatu dalam hidup Sha.. Ada input yang bagus dari novel ini.. Sha cadangkan untuk bacaan..

Sha baca dan selesai pada 15.10.2019..

Sha pinjam buku Perpustakaan Negara Malaysia..
Published 2008 by Must Read Sdn Bhd

14 comments:

  1. Saya jarang baca novel melayu tapi lepas baca review ni, saya rasa macam nak cari pulak novel ni sebab jalan cerita tak cliche sangat dan rasa intriguing nak baca seluruh jalan cerita novel ni sebab curious pasal ending dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga Tqa berpeluan untuk membaca novel ini..

      Delete
  2. Novel lama ke, Kak Sha? Macam tak pernah nampak di kedai buku pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Jannah sebab tanya.. Lupa pula nak bubuh published bila..
      Yup lama lah juga tahun 2008..

      Delete
  3. Mencabar nya watak Nadiah ni..byk dugaan hidup nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. memang mencabar.. dan terkesan di hati yang membaca..

      Delete
  4. rasa macam berat dada je baca sinopsis sha ni..tu belum baca yg real lagi tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang berat dada bila membacanya Ammi.. huhuhu

      Delete
  5. Alaaa bru sinopsis dah senih cane ni?? haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau baca memang boleh meleleh tau Ain.. hahaha

      Delete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »