Thursday, July 26, 2018

Proses Membuat Asam Keping

Assalamualaikum..
Hye semua..

Haritu Sha ada cakap nak sharekan macam mana nak buat asam keping.. Lepastu terlupa la pula nak ambil gambar masa encik suami hiris-hiriskan buah asam gelugur ini.. Mujurlah mak pengasuh yang jaga Imani ada buat semalam.. Sha snaplah gambar.. Ini Sha tunjuk gambarnya dibawah.. Maklumat lain mengenai Buah Asam Gelugur/Asam Keping boleh baca di SINI..

 
Ini buahnya.. Sebelum dipotong, bentuknya begini..

 
Yang ini setelah dihiris, disusun dalam talam untuk dijemur bagi kering.. Biasanya proses ini akan memakan masa 3 sehingga 10 hari.. Bergantung pada ketebalan hirisan buah.. Lagi nipis lagi cepat dia kering..

Yang ini Sha punya.. Dah kering sebab potong nipos-nipis..

11 comments:

  1. sha suka tengok buah dia haha comel!

    ReplyDelete
  2. selama nie beli dah siap dalam paket..nie baru tahu rupa buah asam keping tu macam mana... adoii kena banyak belajar lagi nie..

    ReplyDelete
  3. oooo baru tau mcm ni la pula nak buat ...tq sharing ...

    ReplyDelete
  4. bestnya boleh buat sendiri. Kalau balik kampung memang penuh orang jemur asam keping ni

    ReplyDelete
  5. tq sha for sharing.
    ilmu baru utk aida.
    selama ni beli aje.
    takde kisah nak tau asal usul nyer :)

    ReplyDelete
  6. itu buah nak buat asam keping rupenye..bru tau

    ReplyDelete
  7. 1st time tgk... aduihhh... dh tua2 br tgk,...

    ReplyDelete
  8. asam keping ni dah makin mahal sekarang, buat sendiri memang best.

    ReplyDelete
  9. Bestnya! Cukup stok utk dapur tu 😊

    ReplyDelete
  10. pos kat sy buah shj boleh x?🙈

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »