Thursday, February 28, 2019

Kenangan 23-27 Februari 2019 - Nur Imani

Assalamaulaikum..
Hye semua..

Ujian datang bila dikehendaki Nya.. Memang tak terduga dan tak bersedia.. Tapi kena lalui juga demi anak tercinta.. Pengalaman juga pada Sha dan Imani, menaiki ambulans dan bermalam di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh selama 4 malam.. 

Disini, Sha kongsikan chronicle Imani diserang sakit perut dan dimasukkan ke wad 5D, Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh... Untuk perkongsian dan juga ingatan Sha.. Sebab penyakit ini akan berulang sehinggalah umur Imani 10 tahun.. Harapnya taklah jadi lagi.. Sha juga amat berterima kasih dengan semua doktor dan misi yang membantu merawat Imani hingga Imani pulih.. Dari doktor pakar, doktor Wad 5D, Misi dan MA di Wad 5D.. Jasa anda semua sentiasa Sha hargai..

 22.02.2019 - Imani sakit perut on off.. Bawa hospital Slim River pukul 2 pagi tapi doktor suruh balik dan bekalkan sirap PCM sebab tiada muntah atau cirit birit.. Balik rumah, Sha bagi Imani makan ubat.. Imani tidur elok je sampai jam 6.30 pagi.. Terjaga dan mula sakit perut semula.. Sha urut bawah betis dan kaki dia dengan minyak..


23.02.2019 - Pukul 6 pagi Imani start sakit balik.. Bila makin kerap sakitnya dan dia dah mula menjerit dan menekan perut, Sha bawa semula ke Kecemasan.. Pukul 2 Imani muntah semua isi perutnya sebab terlalu sakit.. 2 lebih muntah sekali lagi.. Dekat pukul 3 baru dapat jumpa doktor dan doktor yang pertama syak appendix.. Ambil darah, urine dan buat Xray.. Lepas buat Xray jumpa balik 1st doktor, masa ini ada doktor lain.. 2nd doktor kata bukan appendix tapi Intusseption (masalah usus yang termasuk ke dalam usus).. Buat scan dan 3rd doktor pun syak perkara yang sama.. Lepas scan panggil doktor bedah untuk diagnosis.. Kena hantar Ipoh.. Pukul 5 lebih sementara tunggu ambulans, Imani muntah lagi.. 6.15pm gerak dari Slim ke Ipoh.. 7.15pm dah sampai.. Doktor pakar kanak-kanak Ipoh pun cakap Imani kena Intusseption, jadinya diorang nak scan lagi sekali untuk pengesahan sebelum jalankan rawatan.. Pukul 10.30 scan dan conform.. Jadinya doktor tak operate tapi tembak air melalui dubur untuk luruskan balik usus tu.. dekat setengah jam jugalah.. Lepas selesai proses itu, Imani berak cirit.. Banyak.. Kemudian kena tahan wad semalam untuk pemantauan.. Sebabkan kesan ubat tidur tu, Imani tidur je sepanjang malam..


 24.02.2019 - Pukul 2 pagi Imani start merengek sakit dalam dia tidur tu.. Makin lama makin kerap dia cakap sakit sampai doktor yang bertugas dekat wad kanak-kanak cadangkan untuk bagi PCM drips bagi mengurangkan rasa sakit.. Lepas PCM drip tu habis baru nampak dia okay.. Doktor pakar yang buat proses tembak air datang melawat jam 10.30 pagi dan tekan perut dia.. Tapi Imani dah tak sakit.. Tapi doktor tu cadangkan juga untuk scan dan tengok.. Sebab kemungkinan untuk jadi balik tu ada.. Kalau jadi balik, mereka akan tembak air lagi..

Pukul 2.30ptg Imani ditolak ke bilik ultrasound.. Bila scan, masih ada usus yang tertolak.. Maka proses tembak air kena buat lagi.. 3.10 petang proses tembak air tu bermula dan berakhir pada 3.30 petang.. Dan macam semalam, dia berak cirit dan kencing.. Harapnya kali ini okaylah..


 25.02.2019 - Imani dah boleh makan.. Bagi dia roti dan bubur.. Kemudian sakit tu datang balik.. Doktor yang tengok tu terus suruh masukkan tiub dekat hidung dia untuk keluarkan makanan dari perut dia.. Masa masukkan tiub ini, dia punya meraung satu wad boleh dengar.. Dan sekali lagi proses betulkan usus dilakukan.. Pukul 2.55 petang mula buat dan selesai pukul 3.05pm.. Kali ini sekejap je sebab yang termasuk tu sikit je.. Imani kena puasa balik.. Lepas je proses, pasti Imani akan berak.. Memang akan keluar cirit.. Disebabkan terlambat, Imani terberak atas katil.. Mujurlah nurse yang iring kami tu baik dan senyum je.. Tak ada pun muka masam ke apa.. Memang terbaiklah.. Siapa kata nurse hospital kerajaan muka ketat dan masam je.. Diorang okay je kalau kita okay.. Pukul 5 lebih, doktor datang lawat dan suruh cabut tiub dekat hidung.. Lepas cabut tiub dan mandikan dia, baru nampak keceriaan dia.. Lega rasa hati Sha.. Malam pun tidur lena sampai pagi..

Pukul 11 malam, encik suami datang dan tukar giliran dengan Sha.. Sha tidur hotel.. Istirehat untuk pulihkan tenaga semula..


26.02.2019 - Imani dah mula ceria.. Mulut pun dah macam bertih jagung.. Dah pergi toilet sendiri untuk berak dan kencing.. Makan dan minum pun dah banyak.. Lega rasanya.. Malam bila doktor datang check perut dia pun, okay dah.. Lega hati nengoknya.. Tapi Sha masih jaga pemakanan dia.. Bagi makan bubur nasi dan roti.. Banyakkan bagi dia minum air masak.. Supaya perut dia tak terkejut..

27.02.2019 - Alhamdulillah, akhirnya dibenarkan keluar.. Doktor pakar datang lawat jam 8 pagi dan bagi kebenaran balik tanpa ubat.. Penyakit ini memang tak ada ubat cuma ada dua rawatan sahaja.. Tembak air melalui dubur untuk betulkan usus ataupun operate.. Doktor juga pesan, Imani mungkin akan mengalami sakit ini lagi sehingga usianya 10 tahun baru Imani akan okay.. Kalau berulang memang kami kena terus pergi ke Ipoh atau kalau teruk diminta ke Hospital Slim dapatkan rawatan awal dahulu sebelum dirujuk ke Hospital Ipoh.. Pukul 12 kami pun check out.. Mujurlah ada GL (kerja kerajaan).. Tapi Sha rehatkan Imani dirumah dahulu.. Minggu hadapan baru dia pergi sekolah macam biasa..


Penyakit Imani ini namanya Intusseption

Intussusception ialah satu keadaan di mana usus menjadi seolah-olah teleskop.

Sebahagian daripada usus memasuki sebahagian usus yang lain dan menyebabkannya tersumbat. Ia sangat menyakitkan dan boleh buat kanak-kanak kecil lesu dan bayi menangis tanpa sebab.

Tanda-tanda: Sakit pada bahagian abdomen yang datang sekali sekala selama 12 jam pertama, dan kemudian akan bertambah teruk.

(Najis mungkin menunjukkan darah dan lendir merah. Kanak-kanak mungkin muntah dan bahagian abdomennya nampak kembung.- ini sekiranya lambat dapatkan rawatan)

18 comments:

  1. alahai ..sian imani..smoga cpt baik

    ReplyDelete
  2. Ibu manalah yang tak risau kalau anak sakitkan.
    Tak pernah tahu pun ada sakit macam ni.
    Thanks for sharing ya.
    Alhamdulillah Imani dah sihat kembali.
    Semoga baik-baik sahaja.

    ReplyDelete
  3. Allahu..moga sakit ini tak berulang kembali..

    ReplyDelete
  4. Moga Nur Imani terus sihat dan ceria :)

    ReplyDelete
  5. wah kesianyaa..baru tahu penyakit ni boleh berulang..kesian imani..harap die kuat

    ReplyDelete
  6. Seram jugak dengar. Adoo~ nasib baik la tak kronik sangat Imani. Tahniah Kak Sha menghadapinya dengan tabah. :)

    ReplyDelete
  7. Allahu.Harap tidak berulang lagi.Kesian Imani.

    ReplyDelete
  8. Moga Imani cepat sembuh & ceria...kesian kanak2 bila sakit..

    ReplyDelete
  9. Saya tak pernah lagi dengar tentang penyakit tu. Semoga Imani cepat sembuh dan penyakit tu tak berulang.

    ReplyDelete
  10. allahu akbar... kuat betul imani hadapi semua ni... semoga imani cepat sembuh ya dan dapat kembali ke sekolah seperti selalu... sha jg jg kesihatan lek lok ya

    ReplyDelete
  11. Semoga Imani cepat sembuh..

    ReplyDelete
  12. now imani dah ok.
    alhamdulillah.
    aida ada folo status sha di fb.
    dugaan kan bila anak x sihat.
    alam spital is not very good.
    risau.
    sedih.

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »

Review & Rating

Sha's bookshelf: read

Disergah Penunggu Pokok Ara
really liked it
Kali ini tok ketua dan Berahim telah terbuka hijabnya.. Memang lagi teruk lah terasa gangguan..
Dijenguk Hantu Penanggal
really liked it
Kelakar lah kali ini.. Hahaha.. Terbaiklah Christopher sebab erjaya elakkan gigitan penanggal tu.. Siap nak ditanduknya.. hahaha..

goodreads.com