Barongan oleh Naim Tamdjis - Kasihku Amani Imani

GURU

APDM SAPS

Thursday, June 16, 2016

Barongan oleh Naim Tamdjis

Assalamualaikum..
Karya yang sangat ohsem dari penulis Naim Tamdjis..

Karya Naim Tamdjis kali ini memang sangat unik..
Penuh dengan penceritaan mengenai Kuda kepang, Barongan dan Melayu lama..
Menggunakan perempuan sebagai tunjang utama memang memberikan kelainan..

Watak Barongan yang licik dan jahat juga menjadi twist pada cerita ini..
Merasuk manusia lain.. Mendampingi manusia lain..
Memang memberi kelainan..

Membaca Barongan seolah-olah mengembara ke Johor, berfantasi da kemudian kembali ke dunia nyata.. Melalui keperitan hidup Kyra yang diseksa dan dibuli memang memberikan kesdihan dan perasaan geram.. Kematian sahabat baik menyebabkan emosi yang sedia tertekan semakin terseksa dan rapuh.. Kerana kerapuhan itu, wujudlah Barongan..

Syaitan akan sentiasa melalaikan dan menyesatkan.. Manusia pula seolah-olah lupa bahawa kekayaan dan darjat bukanlah sesuatu yang berkuasa.. Cerita yang penuh dengan pengajaran dan teladan.. Memberikan imaginasi dan juga kesedihan..

Cuma agak terkilan sebab sang badut muncul seketika dan kemudian hilang..
Harapannya semoga akan ada satu cerita khas untuk si badut..
Merindui aksi si badut aka Ekmal..

 
Mula membaca 11.06.2016
Selesai membaca 12.06.2016

12 comments:

  1. mcm berat je cite ni sha

    ReplyDelete
  2. tengok cover dia teringat buku Tamar Jalis...

    ReplyDelete
  3. tgk cover pun mcm menarik.. huhu
    best la ada masa nk baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang citer dia menarik seperti covernya...
      Kerana minat, masa itu akak cari juga..

      Delete
  4. cover dia menarik tapi kuda kepang teringt pontianak harum sundal malam. Erkk ngeri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cover dia memang ohsem.. Tapi xde lah ngeri sangat..
      Kalau nak lagi ngeri, sambil baca novel ini sambil dengar lagu misha omar tu.. kikiki..

      Delete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..