Thursday, February 2, 2017

Delima Merah

Assalammualaikum..
Hye semua..

Sha balik kampung baru ini.. Abah bagi buah delima.. Kalau tengok kulit dia.. Memang merah.. Isi dia pun sama.. Manis pula tu.. Abah Sha cakap, kalau makan delima ini tak boleh kongsi.. Sebiji tu kita kena makan seorang.. hehehe.. Katanya khasiat buah delima tu tak tau berada di ulas yang mana, sebab tu kena makan sebiji.. Betul ke tak, Sha tak pasti.. Ada yang tau mengenai nie tak??

Kulit yang merah meranum..

Merah betul isi dia..
Selalu macam nie lah.. Sha kopek siap-siap isi dia baru makan depan tv.. hehehe..
Biji dia Sha kunyah je.. korang pula??

Khasiat Buah Delima
Maklumat lain baca kat sini.
https://www.panduansaya.com/kesihatan/kebaikan-khasiat-buah-delima/

19 comments:

  1. memang musim delima loni..akak pon duk ada 2 biji dlm petiais..M nak kopek hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. nak kopek tu la leceh sikit kan kak.. tapi dah kopek, laju je makan..

      Delete
  2. Adik kita pun pernah cakap pasal makan buah delima takleh kongsi tu. Dia cakap ustazah dia yg bagitau. Hihi

    ReplyDelete
  3. tak pernah mkn buah delima. selalu dgr kalau utk perempuan pregnant elok mkn buah ni kalau nak anak mempunyai pipi dan bibir yg merah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. ada juga yang cakap camnie.. sebab tu IBU2 mengandung suka makan delima..

      Delete
  4. Hehhehehe...kedekut.
    Pernah dengar tapi dah lama sangat tak makan buah delima.
    Tak ingat dulu time Mrs. A makan kongsi ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. bunyi nya macam kedekut je bila tak kongsi.. hehehe

      Delete
  5. merahnyaaaaa...nampak menarik! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. bila kupas pun merah2 tangan dibuatnya..

      Delete
  6. Ana dah makan 2 biji minggu ni. Sampai kebas lidah. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha jarang makan Ana.. hehehe..
      Sesekali balik kampung baru jumpa..

      Delete
  7. saya selalu makan isi je, biji dia buang. tapi orang cakap biji dia yang khasiat tu kan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama ngn anak Sha.. makan isi je.. biji dia buang..

      Delete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »