Saturday, July 2, 2016

Ayam Masak Kunyit

Assalamualaikum..
Hye semua..

Bersahur apa pagi tadi?
Sha masak menu simple sahaja..
Selalunya Satu atau dua jenis lauk jer..
Kadang-kadang nak cepat just goreng telur dan bubuh cili padi dengan kicap..
Paling mudah buat nasi goreng..

Ini antara resepi mudah yang sha masak waktu bersahur..
Main campak-campak dan agak-agak jer..
Tiada sukatan tertentu..

Ayam Goreng Kunyit..
2 keping potongan ayam (Tak kisah bahagian mana)
Carrot
Kacang buncis
Bawang besar
1 sudu makan cili kisar
1/2 sudu makan sos tiram
Sedikit gula
1 sudu besar mentega Adele (untuk menumis)
Beberapa tangkai cili padi..

Cara Memasak
1. Panaskan kuali dan cairkan mentega adele. Masukkan bawang dan biar naik bau..
2. Masukkan cili giling dan sedikit air..
3. Masukkan ayam yang dah diperap bersama Perencah Rempah Gorengan Seri-Aji bersama cili padi..
4. Bila ayam dah masak 3/4, masukkan carrot..
5. Akhir sekali masukkan kacang buncis, sos tiram dan sedikit gula.. Kacau dan biarkan sekejap..
6. Dah siap, bolehlah dihidangkan bersama nasi..

 
 Ayam Masak Kunyit
 
Inilah Rempah Gorengan yang Sha guna untuk perap ayam..
Dah memang ada kunyit.. Sebab tu dekat bahan2 Sha tak nyatakan kunyit..

4 comments:

  1. sedapnya kak sha! kc suka ayam goreng kunyit. simple tapi sedap hehehe

    ReplyDelete
  2. ekin guna pati sedap hihihihihi pernah gak masak macam ni sedap sangat

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »