Monday, September 23, 2019

Filem China | Young Detective Dee: Rise Of the Sea Dragon (2013)

Assalamualaikum..
Hye semua..

Filem ini dulu patutnya Sha tengok sebelum tengok filem Detective Dee: The Four Heavenly Kings.. Tapi okay je.. Tak ada yang mengganggu walau tengok yang mana dulu..

Filem ini mengisahkan Detektif Dee yang diarahkan ke Pejabat Da Lisi dan menjadi pekerja di situ.. Namun masa dalam perjalanan tu beliau terjumpa satu kumpulan penculik.. Dari situ beliau bertemu dengan Yu Ch dan Rui Ji.. Filem ini permulaan bagaimana Detektif Dee mula menyerlah sebagai penyiasat dan menjadi sahabat kepada Sha Tuo.. Mereka bergabung tenaga untuk menyiasat dan akhirnya membantu Yu Chi menyelesaikan masalah raksasa laut yang dibela oleh kumpulan yang ingin menghancurkan kerajaan sedia ada.. Memang menarik sebab pelakonnya.. hehehe..

Movie: Young Detective Dee: Rise Of the Sea Dragon
Country: China
Release Date: Sep 28, 2013
Duration: 2 hr. 13 min.
Also Known As: Di Ren Jie Qian Zhuan
Screenwriter & Directors: Chui Hak
Genres: Action, Suspense, Adventure, Thriller, Crime, Fantasy
Sinopsis: Will his first case be his last?
Detective Dee Ren Jie (Mark Chao) arrives in the capital city of Luoyang to work as an officer of the law, known as the Da Lisi. A sea monster has been terrorizing the town, and city officials have chosen the most beautiful courtesan, Yin Rui Ji (Angelababy), to be offered as a sacrifice to the sea monster. Empress Wu Ze Tian (Carina Lau) demands that Yu Chi Zhen Jin (Feng Shao Feng), the Chief Minister of Da Lisi, investigate the sea monster or he himself will be executed.
When Detective Dee saves Rui Ji from being sacrificed to the sea monster, he is imprisoned by Yu Chi. Sha Tuo Zhong (Lin Geng Xin), the prison doctor, helps Dee escape from prison and investigate the mysterious sea monster.
When the sea monster is somehow tied to Yuan Zhen (Kim Bum), Rui Ji’s lover, can the two lovers help Detective Dee uncover the sinister conspiracy that leads straight to the Imperial family?
(Source: Viki)

14 comments:

  1. Replies
    1. Tu lah mama.. sesekali layan filem dari China, syok juga..

      Delete
  2. Tak berapa minat filem yang gaduh gaduh mcm ni Sha....lagi satu jenis filem cina zaman dulu..... I is sentimental you hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.. hehehe..
      Sha pula suka filem macam nie..

      Delete
  3. masa kecik dulu pukul 6 sampai pukul 8 ngadap tv cerita bersiri hong kong...hahaha...mmg cari gaduh time time maghrib tgk tv

    ReplyDelete
  4. macam best dengan wardrobe zaman dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yang syok tengok cerita zaman dulu.. wardrobe dia tu..

      Delete
  5. Cerita lama selalu byk yang best2 kan.

    ReplyDelete
  6. 2 dari kiri tu mcm song ji hyo la hehehe

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »