Shoplinks.Asia

Shoplinks.Asia


Simple Hijab

Monday, February 6, 2017

Tutorial Epal Asam Boi

Assalammualaikum..
Hye semua..

Tutorial epal asam boi yang sedap.. Memang mudah dan simple.. Tak nak guna epal, boleh ganti dengan mangga or betik tua.. Pun sedap.. bila kunyah tu, rangup je..

Tutorial Epal Asam Boi
Bahan-bahan yang perlu ada..
Epal yang dah dibasuh..
Air garam supaya epal tak lebam.
Gula dan asam boi putih..
(Air garam tu guna dia untuk rendam epal lepas dipotong.. Supaya epal tak lebam atau hitam.. Nanti dah habis potong epal, bilaskan dengan air bersih dan toskan airnya..)

Tutorial Epal Asam Boi
Asam boi yang dihiris-hiris..
Lepas dah hiris-hiris nie, campurkan dengan epal dalam bekas atau balang..
Masa nie bubuh sekali gula.. sukatan agak-agak je..
Kalau nak bubuh cili padi pun bubuh masa ini tau..
Kemudian bolehlah simpan dalam peti sejuk lebih kurang sejam or dua jam..
Lepas tu dah boleh makan..

Tutorial Epal Asam Boi
Produk akhir..
Yeah dah siap..
Nak lagi sedap, simpan dalam peti ais..
Nak pedas, tambah cili padi..

10 comments:

  1. Ana suka mangga. Aish baru sebut dah kecur air liur. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mangga pun sha selalu buat juga ana..
      kali ini test epal pula.. hehehe..
      betik tua pun best..

      Delete
  2. Terliur betul...air garam tu banyak mana kak sha, masuk sekali ke dalam epal and asam tu? Tak masin ke kak sha?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh.. bukan..
      Air garam tu just untuk rendam epal lepas potong.. Supaya epal tak lebam.. air garam tu jangan bubuh sekali..

      Delete
  3. ni feveret sy ni kak! terus rasa nak buat ja bila baca resipi ni haha. tapi yang mangga asam boi pun sedap juga. Epal hijau ni ada yang buat makan dengan asam limau tu.

    ReplyDelete
  4. Senang kan buat sendiri! Cuma kena rajinkan diri jela. Hehe. Sedap!!

    ReplyDelete
  5. MV pernah buat betik mangga epal belimbing pucung jambu ceremai dan nenas..mmg sedap

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..
1. Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
2. Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
3. Komen yang baik2 sahaja ye..
4. Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..
Terima kasih sekali lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Chit Chat

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI