Saturday, September 2, 2017

13 Permintaan ANAK Yang Tak Terucap

Assalamualaikum...
Hye semua...

Ada 13 permintaan ANAK yang mungkin tidak pernah mereka ucapkan:-
  1. Cintailah aku sepenuh hatimu.
  2. Jangan marahi aku di khalayak orang ramai.
  3. Jangan bandingkan aku dengan kakak, abang, adikku atau orang lain.
  4. Ayah dan bonda jangan lupa, aku adalah fotocopimu.
  5. Kian hari umurku kian bertambah, maka jangan selalu anggap aku anak kecil.
  6. Biarkan aku mencuba, lalu beritahu aku apabila salah.
  7. Jangan ungkit-ungkit kesalahanku.
  8. Aku ialah Ladang Pahala bagimu.
  9. Jangan memarahiku dengan mengatakan hal-hal buruk, bukankah apa yang keluar daripada mulutmu sebagai orang tua ialah doa bagiku?
  10. Jangan melarangku hanya dengan mengatakan "JANGAN" tetapi berilah penjelasan kenapa aku tidak boleh melakukan sesuatu.
  11. Tolong ayah ibu, jangan rosakkan mentalku dan pemikiranku dengan selalu kau bentak-bentak aku setiap hari.
  12. Jangan mengheret aku ke dalam masalahmu yang tidak ada kaitannya denganku. Kau marah sama yang lain, aku imbasnya.Aku ingin kau sayangi dan cintai kerana engkaulah yang ada dalam kehidupanku dan masa depanku.

SEMOGA BERMANFAAT, BAGI PARA ORANG TUA DAN BAKAL IBU BAPA

13 comments:

  1. Thanks sharing Sha..
    Bagus juga ada peringatan mcm ni, semoga kita menjadi ibubapa yg lebih berjaya ...

    ReplyDelete
  2. Thanks sharing Sha..
    Bagus juga ada peringatan mcm ni, semoga kita menjadi ibubapa yg lebih berjaya ...

    ReplyDelete
  3. Selamat tengahari & salam aidil adha

    betul tu Sha. Anak anak ni kalau kita pandai didik

    jadi orang. Kita je yang jadi mak ayah kena sabar

    ReplyDelete
  4. Sangat bermanfaat. Salam kenal...

    Bunda Nora.

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yg baik utk dijadikan peringatan ibu bapa dan renungan bersama. Terima kasih. Salam berblogging :)

    ReplyDelete
  6. Memasing pun pernah jadi anak dan sedang jadi ibu bapa....
    Tp tulah....ada masanya kita mmg buat salah satu apa yg Sha listkan tu. Tak boleh nak lari

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »