Saturday, May 25, 2019

Masquerade (2012)

Assalamualaikum..
Hye semua..

Haritu dah tengok yang versi drama, kali ni Sha tengok yang versi filem pula.. Filem ini keluar pada tahun 2012.. Lama dah.. Versi filem ini lebih padat.. Pelakon pun berbeza.. Penyampaian cerita tu jadi lebih menarik sebab tempoh masa dia pendek.. Ada beberapa babak dalam filem dikekalkan dalam drama..

Bila seorang rakyat yang kerjanya meniru dan menghibur dijadikan raja kerana wajahnya yang saling tak tumpah seperti raja, memang huru hara lah.. Namun penyamar tu berjiwa rakyat maka pemerintahannya tidak berkuku besi dan beliau tidak tamak.. Ini membuatkan beliau dibenci menteri-menteri yang jahat.. Seronok juga tengok yang versi filem ini.. Padat dan menarik.. Cuma ending dia tak sedramatik dramalah.. 

Masquerade (English title) / Ghwanghae, Man Became A King (literal title) / 13 Sept 2012 /
Genre: Period 17th Century
Sinopsis: Amid national chaos and fear for his life, tyrannical King Gwang Hae orders his trusted councilor Heo Kyun to find a royal body double. He hires Ha Seon, a peasant mimic who bears a perfect resemblance to the King. When King Gwanghae collapses from a mysterious poison, Ha Seon reluctantly becomes a King. He must follow his conscience to save his country from collapse, avoid assassination, and pull off the biggest masquerade in history. 
(Source: CJ Entertainment)

12 comments:

  1. macam pernah tengok la..tapi dah tak ingat..

    ReplyDelete
  2. ending sedih..SU lepaskan raja clown..

    ReplyDelete
  3. Dh lama x tgk cerita style mcm ni

    ReplyDelete
  4. plot cerita dia macam pernah buat movie jugak. drama dia tak pasti lah dah tengok ke belum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. nielah movie dia.. kalau drama dia tajuk The crowned Clown.. lebih details..

      Delete
  5. Dah lma movie ni. Ada kelapangan masa boleh tonton

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »