Saturday, February 6, 2016

Tragedi Menimpa Imani

Assalamualaikum..
Luahan hati seorang emak..
Sakitnya tuh disini...
Bila tengok anak sakit..
Kita sebagai mak ayah pun sakit juga...

Kami bukanlah ibu bapa yang cerewet..
Tapi bila saya anta anak saya dalam keadaan sihat kemudian orang telefon dan cakap mulut anak saya bengkak tanpa penjelasan yang detail.. Mestilah terkilan rasa hati..
Kalau dimaklumkan pada saya, anak saya jatuh ke.. Apa ke, xde lah saya marah..
Bila cari orang yang telefon, dia main sorok-sorok pula..
Tanya yang lain, jawapannya "Ha a, tadi mulut dia bengkak"..
Gitu je.. Janganlah macam tu...
Kalau jatuh, bagi tahu jatuh... Kita boleh terima..
Anak kita lasak, main-main pastu terjatuh..
Yang menjadi kegeraman, bila tidak dimaklumkan kenapa..

Kebetulan masa orang tu telefon, saya di Kuala Lumpur ada tugasan luar..
Jadi pukul 5 baru saya boleh amik..
Bila amik memang nampak lah bibir dia bengkak tapi x ketara sangat..
Nak belek-belek, dia x bagi.. Sakitkan..
Maghrib, ayahnya balik.. Ayahnya belek-belek dan bagi tahu teruk nie..
Pipi dia lebam dan bengkak.. Pastu bibir dia makin membengkak..

Malam mulalah Imani merengek-rengek..
Sakit berdenyut-denyut... Tidopun x lena..
Nak menyusu pun dia mengaduh sakit...
Bayangkanlah perasaan kami sebagai ibu bapa..

Bila xde penerangan, kita pun mulalah x sedap hati..
Jatuh ke anak kita nie.. Ada orang tolak ke??
Kena tampar ke?? Kena tumbuk ke??

Sudahnya, amik keputusan anta tempat lain berkuatkuasa 3.2.16..
Kejadian berlaku 02.02.2016...
Hati x sakit.. Yang dah jadi, jadilah..
Kita cegah sebelum lebih teruk..

Bukan x pernah saya amik anak saya lebam di dahi..
Tapi dimaklumkan kepada saya kenapa..
Anak saya memanjat dan terjatuh.. Dahi lebam dan merah..
Jadi fikiran xdelah memikirkan yang bukan-bukan..

Bila x dimaklumkan, faham-faham jelah..

Menangis.. Merengek..
Kesakitan..  

 Pipi lebam kehijauan..
Bibir dan gusi bengkak..
Bila bangun esok paginya (3.2.2016) Bibir makin bengkak..

2 comments:

  1. Semoga dipermudahkan segala urusan ... Harap xde ape2 yang serius ... Semoga Imani cepat sembuh ...

    ReplyDelete
  2. sha kenapa gusi imani sensitif ker.....

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »