Saturday, September 17, 2016

Hidup.my Memudahkan Pencarian Bilik Sewa

Assalamualaikum...
Hye semua..

Hari ini Sha nak berkongsi satu laman web yang berguna untuk kawan-kawan mencari bilik untuk di sewa. Baru sahaja dilancarkan pada Oktober tahun lepas.
Laman Web Hidup. Laman Web yang sangat Ohsem..


http://hidup.my/ms/
Tujuan laman web ini ditubuhkan adalah untuk membantu lebih ramai pengguna diluar sana untuk mencari bilik untuk disewa khususnya di Lembah Klang dan sekitarnya. Trend sedia ada untuk mencari bilik sewa adalah kebanyakkannya di laman sosial seperti Facebook atau pun di Mudah.my. Namun begitu kedua-duanya bukanlah laman web khusus untuk pencarian bilik sewa.


 Ciri-ciri yang menarik di laman web Hidup.
Map Function
Price range
Find a housemate - Contact users
 
 Ciri yang paling istimewa adalah bagi kami Find a housemate. Puan boleh rujuk di pautan ini: http://hidup.my/search-people/
Di sini pengguna boleh mencari housemate atau pun Puan punya bilik sewa/rumah sewa boleh mencari potential tenant dan juga sebaliknya.

Mengapa Hidup.my - Mengapa tidak? jika ianya adalah suatu improvasi dari sebuah laman web yang sering digunakan ramai dan ianya percuma. Untuk tambahan lagi, majoriti pengguna di Malaysia adalah pengguna mobile. Hidup.my telah pastikan bahawa ianya mobile-friendly tanpa pengguna perlu muat turun sebarang aplikasi. Hidup.my tidak menolak kebarangkalian untuk membuat aplikasi tetapi ianya lebih mudah jika pengguna tidak perlu untuk download sebarang aplikasi kerana ianya sudah pun mobile-friendly.

Laman web Hidup.my tidak ada golongan/kumpulan fokus kerana melibatkan semua - penyewa dan Tuan rumah. Ini bermaksud jurang umur yang berbeza-beza. Namun begitu, laman web Hidup.my ini lebih kepada hendak membantu golongan pertengahan dan kebawah atau pun "middle income" dan "low income" group khususnya Pelajar dan Eksekutif muda yang baru memulakan pekerjaan di kota raya. Oleh kerana itu Price Range yang diletakkan maksimum RM2,000 dan itu pun sudah sangat mahal bagi sebuah bilik. Dengan harapan, lebih mudah orang mencari bilik sewa kerana tahun 2016 dan seterusnya akan menjadi lebih sukar bagi golongan ini jika tidak dapat menguruskan kewangan dengan baik - dan menyewa bilik adalah salah satu cara untuk mengurus kewangan dengan baik.

3 comments:

  1. dulu mudah.my, cari kerja guna maukerja.my... sekarang hidup.my pula..
    alhamdulillah makin banyok kemudahan online skarang.
    cuma nak kena cari betul2 sebab takut scammer kan.

    ReplyDelete
  2. nice entry sha...baru lagi eh hidup.my ni..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »

Review & Rating

Sha's bookshelf: read

Disergah Penunggu Pokok Ara
really liked it
Kali ini tok ketua dan Berahim telah terbuka hijabnya.. Memang lagi teruk lah terasa gangguan..
Dijenguk Hantu Penanggal
really liked it
Kelakar lah kali ini.. Hahaha.. Terbaiklah Christopher sebab erjaya elakkan gigitan penanggal tu.. Siap nak ditanduknya.. hahaha..

goodreads.com