Saturday, August 10, 2019

Buat Popcorn Sendiri

Assalamualaikum..
Hye semua..

Cerita pagi tadi.. Encik suami tiba-tiba nak cuba buat popcorn sendiri.. Ikut cara dekat Youtube je.. Mujurlah memang ada beli jagung kering yang guna untuk buat popcorn..
Mudah je cuma agak kelam kabut sebab tak pandai nak agak berapa banyak nak bubuh jagung kering tu.. Bila dia dah pop, jadi banyak pula.. hehehe..

Melimpah ruah dia masa meletup dalam kuali.. Hahaha.. Yang ini kita bubuh mentega je nak bagi rasa masin.. Cairkan mentega dan bubuh jagung kering, lepas tu tutup dengan tudung periuk.. Nanti dengarlah letupan letupan di balik tudung periuk.. Kawal api jangan bagi terlalu besar untuk elakkan hangit..

Yang ini pula kita gaulkan dengan gula yang dah di cramelized kan.. Gaul bagi rata dan bolehlah dimakan.. 

10 comments:

  1. boleh gak ni cuba nanti..mudah rupanyaa

    ReplyDelete
  2. Wah, sedapnya. Saya tak pernah cuba lagi buat pop corn sendiri.

    ReplyDelete
  3. sedap ni makan sambil tengok movie..hehe

    ReplyDelete
  4. Peh sedap.. mama.penag buat juga versi caramelmmg puas hati kan

    ReplyDelete
  5. hehehe sy br je lps tgk video buat popcorn😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik suami Sha nielah.. rajin sangat tengok video buat popcorn di youtube, tu yang terpengaruh nak buat.. hehehe

      Delete
  6. tak pernah try lagi buat tapi selalu tengok orang buat memang senang je.

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »