Monday, August 19, 2019

Mengait Kelapa Muda

Assalamualaikum..
Hye semua..

Lama dah geram tengok gugusan buah kelapa yang bergayut di pokok depan rumah tu.. Semalam petang pujuk encik suami untuk tolong kaitkan yang muda buat minum petang.. Hehehe.. Kelapanya kecil-kecil je tapi banyak betul.. Memang geram Sha tengok.. Lebat betul buahnya.. Encik suami kait 7 biji tapi satu sebab muda sangat pecah tanpa sempat diselamatkan.. Tinggallah enam biji.. 3 biji memang muda betul, tak ada isi langsung.. Air je.. 3 lagi dah agak tua.. Tapi masih boleh dikorek isinya.. Alhamdulillah.. segar je bila dapat minum air kelapa.. Kalau beli, sebiji RM4 tau.. 

Meriah buah kelapa bergayutan di pokok..

Encik suami mengait kelapa..

Bertungkus lumus mengopek kelapa demi airnya.. hehehe

Dapatlah sejag air kelapa.. Memang puas minum..

17 comments:

  1. kalau dpt isi yg tebal sikit sedap tu buat inti untuk kuih muih

    ReplyDelete
  2. Sedapnya air kelapa😋. Kali terakhir dapat peluang macam ni masa sekolah rendah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak sha memang kalau boleh seminggu sekali nak minum..

      Delete
  3. Wah! banyak dapat tu, bestnya makan dengan isi-isi dia sekali.

    ReplyDelete
  4. bestnya ada pokok kelapa sendiri... time panas2 gini mmg sesuai sgt lah minum air kelapa nih...
    teringat pokok kelapa kt kampung... pokok nya rendah je, mudah nk di capai dgn tangan, sbb tu mak tak suka beli santan kelapa dlm kotak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoi.. bestnya kalau pokok rendah je.. senang nak petik.. tak yah nak kait-kait..

      Delete
  5. Panas2 ni memang sedap kalau dapat teguk air kelapa muda ais

    ReplyDelete
  6. kalau dapat isi tebal lagi puas minum..hehe

    ReplyDelete
  7. wah minum air kelapa trus dr pokok..seronok

    ReplyDelete
  8. Dulu umah saya ad pokok kelapa...tpi dh tebang..sedih

    ReplyDelete
  9. untung nyer. kait sendiri.
    sebiji ni kalu beli nak minum kat kedai, mahal sha!

    ReplyDelete
  10. Panjang juga kait tu.. segatnya minum air kwlapa muda fresh

    ReplyDelete
  11. bestnyaaa! Betul, kat sini kalau teringin sangat je baru beli sebab air kelapa tak la fresh mana

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »