Sunday, March 15, 2020

Resepi | Jambu + Epal Asam Boi

Assalamualaikum..
Hye semua..

Kelmarin ada buat jamuan kat pejabat.. Sha dengan rakan-rakan buat Jambu + Epal Asam Boi.. Mudah dan cepat.. Kami buat dua versi.. Bawah ini Sha kongsikan kedua-dua versi.. Boleh je nak gantikan jambu dan epal tu dengan mangga atau buah lain..

Jambu dan epal

Cili padi, asam boi putih dan serbuk asam masin..

Buah jambu yang dah selamat di potong-potong.. Boleh je nak potong macam mana pun..

Epal yang dipotong dan direndam dalam air garam supaya epal tak lebam..

Bekas pertama Sha campurkan epal, jambu, serbuk asam masin dan cili padi yang dah dipotong.. Gaulkan dan biar dia mesra..

Bekas kedua Sha campurkan epal, jambu, asam boi dan cili padi.. Gaulkan bagi mesra dan ketepikan..

Bekas ketiga pula adalah gabungan epal, jambu, serbuk asam masin, asam boi dan cili padi.. Gaulkan bagi mesra dan biarkan..

Untuk ketiga-tiga menu ini, boleh je nak tambah gula sedikit.. Tak tambah pun, okay je.. Rasanya berbeza untuk bahan yang kita bubuh.. Paling cepat, mudah dan sedap.. hehehe..

12 comments:

  1. kecur ailio tgk ni..mesti ni cepat habis..hehe..

    ReplyDelete
  2. sedap buat jeruk asam boi, kat rumah pun penuh dengan buah pelam sampai tak larat nak makan..hehe ♕Tiara Sapphire♕

    ReplyDelete
  3. sedap tu...simpan dlm peti ais..mkn sejuk2

    ReplyDelete
  4. sedapnya makan sejuk selepas kuarkan dr peti ais..

    ReplyDelete
  5. semua sedap kak shaaaa! Terliur tengok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak sha pun terliur juga sambil jawab komen ini.. hehehe

      Delete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »