Sunday, August 22, 2021

Pak Man: Pes Asam Pedas

Assalamualaikum..
Hye semua..

Punyalah rindu nak makan asam pedas Melaka membuatkan Sha beli pes asam pedas ini.. Katanya untuk mendapatkan rasa yang sedap Sha cuma perlu ikut arahan yang tertera pada pek tanpa perlu menambah bahan-bahan lain.. 

Pes Asam Pedas Pak Man 100 % Asli Asam Pedas Melaka (Paket) The Best In Town - RM9 untuk satu pek..

Cara Penyediaan: 
1. Didihkan air 400ml air.
2. Masukkan 1 paket pes Asam Pedas Pak Man.
3. Masukkan 4 ekor ikan.
4. Tambah bendi dan tomato.
5. Sedia untuk dihidang.

Memang puas hatilah dengan rasa dia.. Tak terlalu pedas dan ngam-ngam je untuk Sha dan encik suami.. Walaupun tak sesedap asam pedas di Melaka dan Johor namun okaylah buat lepas rindu.. Cara penyediaan pun mudah je.. Cuma perlu ikut je arahan memasak yang diberi.. Kalau nak sedap lagi boleh je tambah daun kesum, bunga kantan, daun limau purut atau terung.. Ikut kesesuaian tekak masing-masing..

Ada 1 pek lagi.. Sha ingat nak masak asam pedas ayam atau tetel.. Tu pun kalau jumpa tetel.. hehehe..

7 comments:

  1. Sedapnya tu nanti kalau jadi asam pedas tetel.
    Lama sayatak jumpa daging tetel.

    ReplyDelete
  2. senang kalo ade pes mcm ni.. nk masak zup zap siap! hihi

    ReplyDelete
  3. Lama dah tak makan asam pedas rasanya.

    ReplyDelete
  4. Teringin nak makan asam pedas orang melaka. Asli melaka macam mana rasanya...
    Ada pes macam ni memang jimatkan masa. Sekejap je siap.

    ReplyDelete
  5. Pernah makan gerai kat ujuong pasir. Ada satu lagi kedai dia baru buka kat air keroh belum singgah lagi. Memang sedap.

    ReplyDelete
  6. Senang sangat ni nak masak asam pedas bila guna pes. Menarik! Sesuai untuk saya ni jenis tak pandai masak asam. Tq share KakSha

    ReplyDelete
  7. senang juga kalau macam ni. takdela kena tunggu lama nak masak cili.

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »