Monday, March 4, 2019

Masak Lemak Pucuk Ubi

Assalamualaikum..
Hye semua..

Masak apa tu?? Lama tak makan pucuk ubi.. Weekands hari tu beli satu ikat pucuk ubi di pasar pagi.. Boleh dua kali masak.. Jadinya MIL buat tumis air pucuk ubi dan esoknya Sha buat masak lemak pucuk ubi.. Tumis air tu yang paling senang.. Nanti Sha kongsikan caranya ye.. Hari ini nak kongsikan cara masak pucuk ubi cara Sha..

Masak Lemak Pucuk Ubi

Pucuk ubi dibasuh
Santan
Cili padi
Kunyit Hidup
Bawang Merah
Cili padi
Air

Cara Memasak

Rebus pucuk ubi sehingga lembut.. Buang airnya..

Tumbuk cili padi, kunyit hidup, ikan bilis dan bawang..

Masukkan dalam periuk bersama santan cair dan sedikit air..  Reneh hingga mendidih..

Masukkan pucuk ubi dan biar menggelegak..

Santan pekat..

Akhir sekali masukkan snatan pekat dan biar mendidih.. Dah siap..

6 comments:

  1. Sedapnya, lama dah tak makan pucuk ubi.

    ReplyDelete
  2. feveret nih... nasi dalam pinggan dah habis pun x bangun lagi, ralit ratah.. hahaha

    ReplyDelete
  3. Alahai sedapnya lapar pula mama

    ReplyDelete
  4. dah lama tak makan pucuk ubi ni

    ReplyDelete
  5. baru weekend lepas makan ni.
    kat kedai.
    aida sendiri tak pernah masak kat rumah :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »