Friday, July 10, 2015

#Cabaran20Hari : Memori Raya 90an Atau Zaman Kanak-kanak

#Cabaran20Hari
Hari keempatbelas

Assalamualaikum... Memori Raya... hurm..

Kalau sebut pasal memori memang banyak yang ada dalam ingatan..
Zaman kanak-kanaklah yang paling meriah...
Bunga api.. kuih raya.. baju raya.. duit raya...
Jumpa saudara mara.. sepupu-sepupu...
Jalan gi umah mak saudara yang hanya dapat dibuat setahun sekali jer..
Memang best.. Masa nie x yah nak fikir pasal duit minyak or tol..
X payah nak pening-penig kepala cari duit untuk Sambut raya..

Sekarang bila dah besar baru tau.. Macam mana susahnya kalau x buat budget dari awal..
Raya bukan sekadar raya.. Banyak yang nak kena fikir..
Hubungan kekeluargaan perlu diteruskan supaya x terputus..
Walaupun hanya setahun sekali tetapi ikatan harus terus terjalin..
Baju raya anak-anak.. Biskut raya untuk dijamu pada tetamu..
Kunjungan saudara mara jauh...

Semua nie merupakan memori yang akan sentiasa di ingatan.. Kita menjadi lebih baik kerana kenangan semalam..

Kredit Gambar : Mr.Google

13 comments:

  1. kenangan sy zaman kecik2 dulu.. balik sekolah tlg mak buat bahulu.. malam raya yg paling meriah.. main bunga api.. huhu seronoknye bile mengenang balik semua tu..

    ReplyDelete
  2. Dah terasa jugak bab bajet tu even belum berkahwin...

    Adedey ~~

    ReplyDelete
  3. btl..zaman kanak2 memori paling indah

    ReplyDelete
  4. Betul la zaman kanak kanak ni tak perlu fikir apa. Walaupun baju raya. Semua tersedia.

    Tapi bila sudah bergelar bapa sedih kalau baju raya anak belum tersedia.

    ReplyDelete
  5. Betul tu zaman2 kanak2 xde apa perlu dipikirkan..alih2, baju raya mak dah siapkan, kuih raya dah ada..semua kelengkapan dah siap..

    tapi sekarang..huwaaaT_T hehehe

    ReplyDelete
  6. Kekadang terasa macam nak jadi kanak-kanak semula. Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita Zumal..selalu jer terfikir, alangkah bestnya kalau dpt undur masa..

      Delete
  7. Ingin kembali zaman2 kanak2

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »