Monday, November 16, 2020

Filem Korea | D-War (2007)

 Assalamualaikum..
Hye semua..

Sha terjumpa filem ini masa cari filem atau drama berkaitan naga.. Tahun 2007 filem ini.. Kalau tengok negara, dia bubuh Korea tapi pelakonnya mat saleh.. Adalah pelakon Korea tapi untuk beberapa ketika sahaja.. Kisah pasal imgoogi (ular besar) yang akan berubah jadi naga bila dapat kuasa dari yeoiju.. Tapi ada imgoogi yang jahat cuba nak rampas hingga menyebabkan yeoiju tu dihantar ke bumi dan masuk ke dalam badan manusia.. Pahlawan dihantar untuk melindungi yeoiju tu malangnya terjatuh cinta pula.. Gitulah bila dah bercinta, tak dibaginya yeoiju tu dekat imgoogi yang baik sebaliknya matilah mereka kerana terjun ke laut dan 500 tahun kemudian peristiwa pun berulang tapi di bumi Amerika.. Tengok filem ini baru faham sikit drama Tale of the Nine-Tailed.. 

Movie: D-War
Also Known As: Di-Wo, Dragon Wars
Screenwriter & Director: Shim Hyung Rae
Genres: Action, Adventure, Fantasy
Country: South Korea
Release Date: Aug 1, 2007
Duration: 1 hr. 30 min.
As investigative reporter Ethan Kendrick traces a series of bizarre disasters in Los Angeles, he becomes increasingly convinced that the happenings are related to an ancient Korean legend he heard as a child. The legend prophesized that ``Imgoogi, mythical creatures, will awaken in order to search for the yeoiju, a magical pearl that grants one of them the power to become a heavenly dragon. The good and evil Imoogi battle to seize this opportunity that comes around only once every 500 years.
Clues lead Kendrick to a young woman named Sarah, who possesses the yeoiju in her body. The yeoiju must be safeguarded in order to prevent the dark Imoogi from seizing it and destroying the world. Meanwhile, the two are fatally attracted to each other -- a continuation of their tragic love in a past life 500 years ago when they chose death over sacrificing the young woman to the good Imoogi. Kendrick and Sarah must decide their own fate -- whether or not to defy the will of heaven once again and let the city be destroyed.

3 comments:

  1. ooohhh arahan korean tapi semua pelakon mat salleh.. menarik

    ReplyDelete
  2. Ooo, cerita agak lama, tapi tak pernah tengok.

    ReplyDelete
  3. lama jugak movie ni.. hairan juga tgk pelakon mat saleh. hehe

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »