Tuesday, July 16, 2019

Nasi Goreng Sardin Petai

Assalamualaikum..
Hye semua..

Resepi mudah dan ringkas dari Sha.. Menggunakan lebihan sambal sardin, telur, petai, nasi dan minyak untuk menumis.. Masakan yang paling cepat dan mudah bila balik kerja.. Sementara tunggu bebudak tu mandi, terus Sha masak ini.. Anak-anak siap mandi, dah boleh makan..

Bahan-bahannya:-
Sambal sardin semalam
Petai yang dicincang
Telur dua butir
Minyak untuk menumis

Cara Memasak seperti dibawah:-

Panaskan minyak dan pecahkan telur.. Kacau telur bagi hancur.. (Sha tak tumis bawang sebab dalam sambal sardin tu dah ada bawang.. Lagipun ini resepi nak cepat.. hehehe)

Masukkan petai dan goreng seketika..

Masukkan sambal sardin dan kacau rata..

Kemudian masukkan nasi dan sedikit garam/serbuk perasa.. Kacau rata..

Nasi goreng sambal sardin petai dah siap..

21 comments:

  1. Baru terfikir nak masak nasi goreng sardin esok...Dh ternampak entry ni...bestnya...

    ReplyDelete
  2. Waduh! Sedapnyaaa lahiii nengokkk...ni kalau makan mau bertambah-tambah..

    ReplyDelete
  3. yang ni sedap !!! adeh tgk ni pun boleh feel sedapnya tu

    ReplyDelete
  4. Aduiiii sedappnyaaaa kak sha. Terus tekak ni terasa nak makan sardin pulak malam ni hahahaa

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..sedap..petai ada tu..telur ada..ermmmm stok sardin pulak habis.

    ReplyDelete
  6. kita pun selalu msk ns grg sardin mcm nih, syg sardin tu kan... bila di buat nasi grg mmg bertamabah2 mkn

    ReplyDelete
  7. Wahh anak anak kak sha suka petai ye? Baguih baguihh hehe

    ReplyDelete
  8. Tengah lapar-lapar ni nampak sedap sangat nasi goreng tu.

    ReplyDelete
  9. Petai tu menambah selera betul

    ReplyDelete
  10. Minat nasi goreng
    tapi tak reti makan petai

    ReplyDelete
  11. wuuuu sedap ni sis... tapi sy tak makan petai, kurang minat hehe

    ReplyDelete
  12. org tak mkn petai ni tgk je laa hahaha

    ReplyDelete
  13. Wow, uniknya nasik goreng sha..tapi anak saya tak makan petai, bapak dia apatah lagi. Best ni kalau buat semua makan...

    ReplyDelete
  14. Saya pun selalu juga masak guna lauk yang tak habis sebab rasa membazir je kalau buang. Kalau tukar jadi resepi lain, nampak lagi menyelerakan untuk makan.

    ReplyDelete
  15. mula la terliur pastu nak buat jugak

    ReplyDelete
  16. sedap nyer Sha.
    sardin.
    petai.
    ya Allah. nasi goreng ni boleh buat aida menambah 2 kali tau!!!
    hadoi lah :) ha ha ha...

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »