Saturday, May 28, 2022

Resepi Nasi Serai

Assalamualaikum..
Hye semua..

Bukan Sha masak tau.. Sha tengok kawan sekerja Sha masak nasi serai ini dekat pantry.. Bila Sha makan, rasa dia memang mengancam.. Jadinya Sha pun kongsilah kat sini.. Mana tahu bila ada kerajinan, bolehlah Sha masak..

Resepi dia pun mudah je.. Nasi ini boleh makan dengan apa saja lauk yang kita suka.. 

Resepi Nasi Serai
Bahan-bahannya:
10 batang serai (5 blander untuk amik air & 5 diketuk untuk ditumis)
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inchi halia
4 sekawan
2 ketul kiub ayam Knorr
garam secukup rasa
minyak+marjerin untuk menumis
4 helai daun pandan
2kg beras basmathi / beras biasa pun boleh (beras basmathi lepas cuci kena rendam 10 minit)
Air secukupnya

Cara memasak:
1. Blender serai 5 batang untuk ambil airnya.. (tapis ye)
2. Bawang besar, halia dan bawang putih, blander untuk ditumis.
3. Panaskan minyak campur 1 sudu marjerin
4. Masukkan 4 sekawan, serai yang diketuk dan daun pandan.. Tumis sampai naik wangi kemudian baru masukkan bawang dan halia yang diblender tadi..
5. Selepas bahan tumisan dah naik bau, bolehlah masukkan kiub ayam dan air serai yang diblander tadi.. Masukkan garam dan cukup rasa ikut kesesuaian tekak anda..
6. Kemudian curahkan ke dalam periuk nasi yang ada beras tadi.. Masak atas dapur atau periuk elektrik.. Sukatan air tu kena pandai agaklah.. Macam masak nasi biasa.. Kalau tak cukup air blander tu, bolehlah tambah air biasa.. 

Selepas masak bolehlah hidang bersama lauk kesukaan.. Nasi ini kalau makan tanpa lauk pun sedap.. Ini ikut tekak Sha lah..

Selamat Mencuba..

Beginilah hasilnya selepas dah siap masak..

7 comments:

  1. Pertama kali baca tentang nasi serai ni. Perkongsian yang menarik, Kak Sha.

    ReplyDelete
  2. Macam sedap. Boleh cuba nanti. Thanks share Sha

    ReplyDelete
  3. dah penah buat nasi serai... mmg sedap... nak buat pun mudah... bau semerbak serumah masa tgh masak

    ReplyDelete
  4. Memang sedap..Lebih kurang macam ni juga resepinya tapi Mama naniey selalu kukus.

    ReplyDelete
  5. Hampir melimpah nasi tu. Menjadi.

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »