Monday, July 20, 2020

Drama Taiwan | Amensalism (2020)

Assalamualaikum..
Hye semua..

Sha tengok drama ini dekat telegram sebab genre dia thriller dan misteri.. Romance ada lah sikit.. hehehe.. Kisah seorang budak lelaki yang diambang kematian tapi tak nak mati.. Untuk melepaskan diri, dia diminta menamakan sesorang yang jahat.. Budak lelaki tu memberikan nama seorang budak perempuan.. Selepas itu, budak lelaki tu sering mendapat mimpi mengenai orang yang akan mati.. Memang unik hubungan mereka, sehinggalah mereka bertemu semula apabila dewasa..

Memang complicated.. semuanya sebab budak lelaki tu tak nak mati.. Dalam masa yang sama mereka juga berkait dengan kemalangan yang menimpa budak perempuan tu masa malam budak lelaki tu buat pertukaran nyawa.. Pembunuh tu kejam gila.. Nak buktikan dia bersalah tu bukan senang.. Dahlah jahat, ada kuasa dan kekayaan..

Drama: Amensalism
Also Known As: Fu Huo
Screenwriter: Ayamei, Yu Yuen Yuen
Director: Louis Chan
Genres: Thriller, Mystery, Romance
Country: Taiwan
Episodes: 13
Aired: Mar 28, 2020 - Jun 20, 2020
Aired On: Saturday
Original Network: GTV, TTV
Duration: 1 hr. 30 min.
At the age of ten, Cheng You Kuan  experienced an event that would alter the course of his life forever. 
The sole survivor or a terrible accident, You Kuan was so traumatized by the event, that every night since, he has dreams of death. Haunted by his terrifying dreams, You Kuan’s life only gets worse once he realizes that the deaths he dreams of aren’t simply nightmares but are actually glimpses into the future. Knowing when, where, and how the people around him are going to die, You Kuan has spent the past nineteen years haunted by unspeakable horrors.

Convinced his life will never be anything but awful, You Kuan believes he’s destined to spend his entire life in utter misery as he sees people’s deaths but is unable to help them alter their fate. But everything changes the day he meets Be Ke Wei, a woman who unwittingly shows You Kuan that a person’s fate can actually be altered. Suddenly seeing rays of hope in a world that has been nothing but gloom and despair, You Kuan finds himself falling for the woman who changed everything. But their relationship gets a bit more complicated when they realize they were both victims of the tragic accident that happened so many years ago.

Connected by fate, can You Kuan and Ke Wei find a way to rid themselves of the ghosts which have haunted them all these years? Or will the ties that bind them, ultimately be what tears them apart?
(Source: Viki)

Pelakon-pelakonnya.. Hero dia comel.. hehehe

Amensalisme adalah sejenis interaksi biologi di mana satu spesies menyebabkan kemudaratan kepada organisma lain tanpa sebarang kos atau faedah kepada dirinya sendiri. Ia dapat dilihat sebagai bentuk interaksi atau tingkah laku kompetitif antara organisma lain.

7 comments:

  1. Baru tengok sampai ep 7. Belom habis-habis lagi. Haha

    ReplyDelete
  2. boleh pula ya minta tak nak mati hehehehe

    ReplyDelete
  3. dah lama tak layan drama taiwan, pelakon taiwan yg dulu saya minat pun banyak berhijrah berlakon drama china atau hong kong.

    ReplyDelete
  4. eheehe genre macam ni saya cabot lari duluuu..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »