Thursday, May 20, 2021

Drama Korea | Move to Heaven (2021)

 Assalamualaikum..
Hye semua..

Bagus kalau ada perkerjaan begini sebenarnya.. Sekurang-kurangnya barang-barang si mati diuruskan dengan baik.. Rumah/hostel/bilik tak terbiar.. Tambahan pula kalau si mati bujang atau mangsa pembunuhan.. Tapi tengok drama ini  memang emosilah.. 2 pelakon utamanya punya konflik dan trauma yang tersendiri.. Duduk bersama dan saling cuba bertolak ansur, bukan mudah.. Dalam pada masa yang sama kena bersihkan barang-barang si mati lagi.. Seronok tengok perkembangan hubungan antara Sang Gu dan Geu Ru.. Dari tak suka kepada saling menerima.. Memang menariklah tambahan pula Geu Ru merupakan insan istimewa.. Memang cerita yang seronok dan menyentuh perasaan..

Drama: Move to Heaven
Also Known As: Move To Heaven: I Am a Person Who Arranges Articles Left by Deceased, Move to Heaven: I Clean Dead People's Possessions, Move To Heaven: Naneun Yoopoomjungrisaibmida, Mubeu Tu Hebeun: Naneun Yoopoomjungrisaibmida
Screenwriter: Yoon Ji Ryun
Director: Kim Sung Ho
Genres: Life, Drama, Family
Country: South Korea
Episodes: 10
Aired: May 14, 2021
Aired On: Friday
Original Network: Netflix
Duration: 52 min.
Geu Roo is a young man with Asperger syndrome. He works for his father’s business “Move To Heaven.” Their job is to arrange items left by deceased people. One day, Geu Roo's own father dies. Gue Roo is left alone, but his uncle Sang Koo suddenly appears in front of him. Sang Koo is a cold man. He was a martial artist who fought in underground matches. He went to prison because of what happened at his fight. Sang Koo now becomes Geu Roo’s guardian. They run “Move To Heaven” together. (Source: AsianWiki)
~ Adapted from the nonfiction essay "Things Left Behind" written by professional trauma cleaner Kim Sae Byul. ~

7 comments:

  1. best sgt...sedih...3 hari tgk abis dah. sgt menyentuh perasaan gitu.

    ReplyDelete
  2. sy ada baca review psl cerita ni kat FM. si penulis mmg rekomen sgt. ok. boleh dipertimbangkan utk ditonton nnt ;-)

    ReplyDelete
  3. X sempt lg layan drama ni.. Dgr drama ni ada menang award... Kena layan jgk nnt ni

    ReplyDelete
  4. cerita yang lain dari yang lain. boleh layan kalau ada masa :)

    ReplyDelete
  5. Ni akak dah tengok. Memang best!

    ReplyDelete
  6. banyak drama Lee Jehoon tahun ni, Taxi Driver pun tak sempat nak tengok lagi..

    ReplyDelete
  7. pernah tengok dokumentari dekat Jepun pasal profession ni. Barang tu ada yang dilelong ataupun diserahkan pada waris

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »