Saturday, September 4, 2021

Nasi Goreng Tuna Petai

Assalamualaikum..
Hye semua..

Kali ini Sha nak kongsikan resepi menggunakan tun dan petai.. Kebetulan tengah musim petaikan, jomlah kita pelbagaikan menu berasaskan petai.. hehehe.. Anak-anak Sha makan petai kalau diletakkan dalam nasi goreng.. Selain tu memang diorang tak sentuhlah petai.. Sajalah Sha cuba gandingkan petai dan tuna.. Tak sangka menarik dan sedap.. Mudah pun mudah.. Jom tengok tutorial bergambar Sha ini..

Bahan-bahannya:-
Satu tin tuna jenama Ayam Brand (Ayam Brand Cili Tuna 160g - tahap kepedasan 3 cili)
2 butir telur
Semangkuk petai yang dihiris halus
Nasi malam tadi.. hehehe..
Tak ada dalam gambar mentega jenama Adele.. Sha guna dua sudu..

1. Panaskan kuali dan cairkan mentega..

2. Masukkan petai dan goreng sekejap

3. Pecahkan telur 

4. Kacau bagi separuh masak.

5. Masukkan tuna.

6. Kacau bagi sekata

7. Masukkan nasi dan gaul rata.. Biarkan seketika dan perasakan dengan garam jika perlu..

Siap semangkuk Nasi Goreng Tuna Petai.. Jom sarapan..

Tips tambahan dari Sha, selain petai boleh je tambah sayur-sayuran lain ikut selera masing-masing.. Nak tambah cili padi atau kimchi pun sedap juga..

10 comments:

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »