Monday, March 29, 2021

Drama Korea | Chocolate (2019)

 Assalamualaikum..
Hye semua..

Kalau tak suka drama yang emosi, baik jangan tengok drama ini.. Drama ini dari episod 1 lagi stressful dan sedih.. Sha berjaya tengok sampai episod 7 lepas tu Sha berhenti.. Lama jugalah, bar Sha sambung tengok balik.. Memang drama romantis yang penuh babak air mata melibatkan hero dan heroin dengan orang sekeliling mereka.. Sakitnya tengok orang yang kita sayang pergi meninggalkan kita.. Boleh dikatakan drama ini setiap episod akan buat kita menangis.. Sama ada sedihkan hero dan heroin atau pun sedih sebab watak-watak yang meninggal.. 

Hero dan heroin ini bertemu masa kecik bila hero bagi heroin makan.. Mereka berjanji untuk bertemu semula namun heroin tak dapat datang.. Setahun kemudian bila heroin datang balik, hero dah pindah.. Namun takdir mereka kuat, mereka bertemu semula.. Cumanya hero dah tak cam heroin.. Heroin je yang cam hero.. Tragedi demi tragedi dan kemudian kembali bertemu bila berkerja di tempat yang sama iaitu Hospice dimana pesakit yang dah tak ada harapan menghabiskan masa dan dijaga doktor serta jururwat dan keluarga.. Kat sini memang sedihlah.. Mana nak hadap emosi hero dan heroin serta pesakit-pesakit yang ada di hospice lagi.. Penat nangis.. huhuhu.. Namun Sha boleh relate dan kerana drama ini Sha rasa lebih menghargai setiap hari yang Sha masih bernafas..

Episod last punya quote
"As if today is your last day, and as if you know that this moment will never return, cherish every single moment that comes by, ladies and gentlemen. The day you wasted today is the tomorrow that someone who died yesterday so badly wished for."
"The value of one's life is determined by how much love one gives, not by how much love one has received" - Epictetus

Drama: Chocolate
Also Known As: Chokolis, Chokolrit, Chokollit
Screenwriter: Lee Kyung Hee
Director: Lee Hyung Min
Genres: Romance, Medical, Melodrama
Country: South Korea
Episodes: 16
Aired: Nov 29, 2019 - Jan 18, 2020
Aired On: Friday, Saturday
Original Network: jTBC, Netflix
Duration: 1 hr. 5 min.
The story of a man who became a neurosurgeon though he dreamed of becoming a cook, and a woman who became a cook because of him.
Lee Kang is a neurosurgeon, who once dreamed of becoming a chef. As a child, Moon Cha Young once met Lee Kang at a small restaurant in the seaside town. There, Lee Kang cooked and gave her a meal, which in part inspired her to become a world-famous chef. Many years later, the two meet again at a hospice ward and together they heal their own emotional scars by preparing meals for the patients there. (Source: KoreanDrama.org)

6 comments:

  1. kena tahan hati kalau nk tengok drama sedih2 ni..ada nmpk kt netflix, bolehlah try tgk..

    ReplyDelete
  2. Best jugak drama ni walaupun slow sikit hehehe

    ReplyDelete
  3. macam best jee, sya tak perasan pun kewujudan drama ni!

    ReplyDelete
  4. Love sangat quotes tu :) Hee

    ReplyDelete
  5. kalau tengok drama ni kena cari mood dulu. berat juga cerita dia.

    ReplyDelete
  6. the last quote is so true and deep kan

    ReplyDelete

Assalamualaikum.. Salam ukwah dari saya untuk anda..
Terima kasih sudi singgah blog saya..

Daisypath Anniversary tickers

Goodreads

Sha's bookshelf: read

Dia Trouble Maker
Bara
Pelukis Jalanan
Kelibat Setan
Mila’s Big Splash
Dheo's
Misi Budak Tahfiz
Puaka Jambatan
Saat Aku Berpaling
Cikgu Kelas Sebelah
Surihati Encik Pembunuh
Aneh
Kasyaf Ain
Jadikan Aku Yang Terakhir
Cik Isteri Dan Encik Suami
Projek Seram: TOYS
Lamaran Di Taman Nakajima
Pemburu
Misi Hero
Pinjam Sayap


Sha Mohamed's favorite books »